خانه / وبلاگ سئو / چک لیست سئو 2019 و بررسی 14 مورد مهم آن

چک لیست سئو 2019 و بررسی 14 مورد مهم آن

چک لیست سئو و داشتن یک لیست منظم از نکات کلیدی سئوی سایت، یک الزام دربهینه سازی صفحات وب به منظور افزایش ترافیک سایت و ارتقاء رتبه در موتورهای جستجو است.

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که چک لیست سئو چیست؟

شما به منظور بهینه سازی صحیح و اصولی سایت خود، به یک چک لیست سئو که دربردارنده مهمترین و کلیدی ترین نکات سئو داخلی سایت و سئو خارجی سایت می باشد، احتیاج دارید. ما دراین مقاله تمامی نکات کامل مربوط به چک لیست سئو سایت و چک لیست سئو محتوا را برای شما شرح خواهیم داد.

چک لیست سئو 2019

بررسی کامل چک لیست سئو 2019

 

  1. ابتدا، تحقیقات SERP را انجام دهید

الگوریتم های سئو و گوگل دائما درحال تغییر است و قبل از تلاش برای بهینه سازی تمام صفحات خود، مطمئن شوید که این کار را به روش صحیح انجام داده اید. کار خود را با تحقیق در مورد (SERP Search Engine Results Page) آغازکنید. SEP به معنی صفحه نتایج موتورهای جستجو می باشد.

یکی از کلمات کلیدی خود را وارد گوگل کنید و ببینید موتورهای جستجو چه چیزی را نمایش می دهند. چند نتیجه اول را مورد بررسی قرار دهید تا به اطلاعات دقیق تری درباره کلید واژه مد نظر خود دست پیدا کنید. سایت های رقیب را مورد بررسی قرار داده و روی چند نتیجه اول و صفحه ای که منجر به آن می شود کلیک کنید. آن صفحه چگونه به نظر می رسد؟ آیا این یک پست طولانی است؟ صفحه مورد نظر بهینه شده است؟ این بررسی اطلاعات دقیقی درباره سایت های رقیب و وضعیت کلید واژه مد نظر، به شما می دهد که در نگارش و آماده سازی بهتر محتوا به شما کمک شایانی خواهد کرد.

 

  1. محتوای مرتبط تولید کنید

تحقیق در مورد کلمات کلیدی یکی از مهمترین بخش های چک لیست سئو در وب سایت شما است. پس از آن شناخت جمعیتی مخاطبان، علایق و نیازهای آنها بسیار مهم است. هنگامی که مخاطبان خود را مشخص کردید، مرحله بعدی تقسیم مخاطبان به زیرگروه های کوچکتر بر اساس نیازهای مختلف، جمعیتی و علاقه های مختلف است. اما چرا؟ زیرا افراد مختلف که مخاطب مورد نظر شما هستند، چیزهای مختلفی را جستجو می کنند، و شما می خواهید تمام ابعاد را پوشش دهید.

کسانی که فقط در حال مرور کسب اطلاعات هستند معمولا در جستجوهای خود از عباراتی نظیر؛ “بررسی”، “بهترین” و “10 مورد برتر” استفاده می کنند. در حالی که کسانی که قصد خرید دارند احتمالاً از عباراتی مانند “خرید”، “مقرون به صرفه” و “تخفیف” استفاده می کنند.

در سال 2019، این طبقه بندی از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. گوگل هنگام مراجعه به رتبه های جستجو، قصد کاربر را بیش از هر زمان دیگری در اولویت قرار داده است. بنابراین اگر گوگل تشخیص دهد که  کاربر یک جستجو با قصد خرید دارد، لیست سایت های تجارت الکترونیکی را به کاربر نمایش می دهد زیرا باور گوگل این است که کاربر به دنبال خرید چیزی است. پس سعی کنید تا حد امکان محتوای شما به موضوع جستجوی کاربران مرتبط باشد و نیاز کاربر را مرتفع سازد.

 

  1. از URL های کوتاه و توصیفی استفاده کنید

بیایید توضیح این قضیه را با یک سوال شروع کنیم:

از بین این دو، کدام URL را ترجیح می دهید؟

mysite.com/on-page-seo–2019

mysite.com/blog/archive/5/1/2019/on-page-seo-checklist-2019/page/12

80 درصد افراد بر روی URL اولی کلیک می کنند، شاید انتخاب شما هم همین باشد.

انتخاب URL مناسب

اما دلایل این انتخاب چیست؟ كوتاه تر بودن، تمیزتر بودن، خوانا تر بودن، از جمله دلایلی است که کاربران انتخاب URL اول را ترجیح می دهند.

اینها دلایلی است که گوگل نیز آن را دوست دارد. گوگل در سال 2008 تأیید کرد که الگوریتم گوگل آدرسهای اینترنتی را که از حداکثر 3-5 کلمه تشیل شده اند ترجیح می دهد. علاوه بر رعایت نکات ذکرشده، سعی کنید همیشه اطمینان حاصل کنید که URL شما حاوی کلمه کلیدی اصلی و تصویر سازی دقیق از محتوای شماست. به گونه ای که کاربران و یا موتورهای جستجو با مشاهده آن متوجه موضوع محتوای شما بشوند.

 

  1. انتخاب صحیح برچسب

در چک لیست سئو، یکی از مهمترین بخش ها انتخاب صحیح برچسب یا تگ ها است. وقتی سایت گسترده تر میشود و مطالبی که در سایت قرار میگیرد وسیع تر می شود استفاده از برچسب و دسته بندی یکی از راه ها برای ایجاد ساختار منظم و هدایت کاربر به دیگر مطالب سایت است. برای انتخاب برچسب مناسب باید ازخودتان سه سوال مهم بپرسید:

  • موضوع این پست با پست های دیگر چه ارتباطی دارد؟
  • چه برچسبی میتواند بهترین ارتباط را بین دو پست برقرار کند؟
  • کلمه کلیدی انتخاب شده بهترین کلیدواژه برای این موضوع میباشد؟

این نکته را در نظر داشته باشید که از خودتان نباید برچسب بسازید. برچسب ها باید عباراتی باشند که کاربران در موتورهای جستجو به دنبال آن می گردند یا عبارات و کلماتی باشند که در متن حضور دارند. سعی کنید برچسب های خود را به گونه ای بهینه سازی کنید که بتوانند در موتورهای جستجو رتبه خوبی به دست آورند.

 

  1. استفاده به جا و درست از تگ های H2

یک چک لیست سئو بدون توجه به تگ های متن قطعا ناقص است. برچسب های H2 در واقع نمایانگر زیر عنوان های شما در متن محتوا می باشند. این ها در کل متن شما برای تقسیم محتوای شما به بلوک های منطقی و قابل اسکن استفاده می شوند. از فواید بارز استفاده از تگ های H2 این است که باعث می شود محتوای شما کاربر پسندتر شود. از منظر سئو، این فرصتی است برای به حداکثر رساندن تعداد دفعاتی که می توانید کلمه کلیدی مورد نظر خود را وارد کنید. بر خلاف H1 ، که فقط یک بار در هر صفحه استفاده می شود، می توانید از چندین برچسب H2 در محتوای خود استفاده کنید.

اما به یاد داشته باشید ، برچسب های H2 هم باید از قوانین محتوا پیروی کنند، به این صورت که کلمه کلیدی را فقط درجایی که مربوط و طبیعی باشد وارد کنید و آن را در هر زیر عنوان H2 استفاده نکنید. به عنوان یک قانون کوچک، سعی کنید کلمات کلیدی مورد نظر خود را در هر 3یا 4 زیر عنوان، یک بار درج کنید.

 

  1. اهمیت توضیحات متا در چک لیست سئو

توضیحات متا یکی دیگر از فاکتورهای مهم سئو می باشد که باید به آن توجه کنید. توضیحات متا قطعه های کوچکی از متن است که محتوای صفحه را توصیف می کند. هدف آن توضیح موتوهای جستجو در مورد صفحه است. گاهی اوقات این توصیف ها را در گوگل مشاهده خواهید کرد، هرچند نه همیشه. اگر شما متای توضیحات را قبل از انتشار مقاله مشخص نکرده باشید گوگل به طور خودکار قسمتی از متن را انتخاب و به کاربران نمایش می دهد.

در هر صورت، توضیحات متا هنوز هم می تواند تأثیر خود را بر سئو و میزان کلیک شما (CTR) بگذارد. در پایان سال گذشته میلادی، گوگل میزان حداکثر متای توضیحات را از 160 به 320 کاراکتر افزایش داد. با این تغییر، قسمت هایی از متاکه قبلا بریده می شد شده هم اکنون  به طور کامل نشان داده می شوندد و به بینندگان خلاصه ای کامل از آنچه در مورد یک صفحه است ارائه می دهد. به این ترتیب، این تغییر جدید می تواند تأثیر مثبتی بر CTR شما داشته باشد. بنابراین اگر تا به حال به توضیحات متا توجه نکردید، وقت آن رسیده است.

توضیحات متا

 

  1. محتوای بلند تولید کنید

به طور خاص، برای آماده سازی یک چک لیست سئو محتوا، باید روی تولید مقالات و مطالب بلند و طولانی تمرکز کنید. به عنوان یک قاعده کلی، محتوای بلند باید باید بیش از 1500کلمه باشد. گاهی محتوای بیش از 2000 کلمه را به عنوان محتوای بلند در نظر میگیرند. ممکن است فکر کنید که هرچه پست کوتاهتر باشد، شانس بیشتری برای خواننده دارید که آن را تا انتها مطالعه کند. اما وقتی صحبت از سئو به میان می آید این طور نیست و پست های طولانی تر عملکرد بهتری دارند.

SERPIQ مطالعه ای در مورد میانگین طول محتوا در میان 10 نتیجه برتر نمایش داده شده توسط موتورهای جستجو انجام داد و دریافت که پست های دارای رتبه برتر معمولا بالغ بر 2000 کلمه را شامل می شوند. پست های طولانی تر لینک های بیشتری نسبت به موارد کوتاه تر دارا میباشند که باعث افزایش قدرت صفحه و جایگاه آن در رتبه بندی ها می شود. گذشته از این، پستهای طولانی تر ، به شما کمک می کنند تا جایگاه خود را به عنوان یک رهبر و مرجع در در صنعت و کسب و کار خود مهر کنید.

 

  1. از اصلاح کننده ها در عناوین و کلمات کلیدی استفاده کنید

در عناوین و کلمات کلیدی خود از اصلاحگرها استفاده کنید  اصلاح کننده ها کلماتی مانند موارد زیر هستند: بهترین، 2019، بررسی، راهنما، آموزش و غیره.

این ها در شکل گیری کلمات کلیدی بلند بسیار ارزشمند هستند. این به این معناست که علاوه بر کلمه کلیدی هدف خود، شما یک لیست کاملا جدید از تغییرات برای امتحان کردن و رتبه بندی در اختیار دارید. اضافه کردن اصلاح کننده ها به شما کمک می کند تا صفحه شما در جستجوهای مرتبط تر ظاهر شود و به الگوریتم گوگل کمک کند تا بهتر سایت و صفحه شما را درک کند. برای آگاهی بهتر از نوع اصلاح کننده هایی که ممکن است برای کلمات کلیدی هدف شما اعمال شود، سعی کنید کلمه کلیدی مدنظر را در گوگل تایپ کنید و به جستجوهای مرتبط مراجعه کنید.

 

  1. از محتوای چند رسانه ای استفاده کنید

محتوای شما فوق العاده مهم است. اما آنچه شما با آن محتوا درج می کنید می تواند به معنای تفاوت بین گزاف گویی و مفید بودن یک محتوا باشد. بگذارید کمی آن را توضیح دهیم؛ محتوای تصویری 40 برابر بیشتر از سایر انواع محتوا در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شود، و اینفوگرافیک ها به تنهایی در رسانه های اجتماعی 3 برابر بیشتر از هر نوع محتوای دیگربه اشتراک گذاشته می شوند.

55% از مردم محتوای ویدئویی را ترجیح می دهند، 52% از متخصصان بازاریابی در سراسر جهان، ویدئو را به عنوان بهترین نوع  محتوا نامگذاری می کنند، و بازاریابانی که از فیلم استفاده می کنند 49% سریعتر از کاربران غیر ویدئویی درآمد کسب می کنند. همه این آمارها یک چیز را به ما می گویند؛ این که خوانندگان واقعاً  محتوای چندرسانه ای را دوست دارند. و هرچه بیشتر از آن در صفحه سایت خود استفاده کنید، احتمال دارد که خوانندگان بیشتر در صفحه شما بمانند. این به معنی پایین آمدن نرخ گزاف گویی و ترافیک بیشتر برای سایت شماست، دو عامل مهمی که در رتبه بندی گوگل مورد توجه است.

محتوای چند رسانه ای

 

  1. بهینه سازی ویدئو

مانند محتواهای متنی، برای استفاده بیشتر از ویدئوها، شما باید به درستی آن ها را بهینه سازی کنید.  طبق تحقیقات موتور جستجوگر گوگل، مشاغل باید در درجه اول روی دو نوع فیلمبرداری و تولید ویدئو تمرکز کنند:  ویدئو احساسی و ویدئو آموزشی. فراتر از آن، شما می خواهید ویدئو شما به راحتی قابل فهم و فهرست بندی باشد. پس به موارد زیر توجه ویژه ای داشته باشید:

عنوان ویدئو: عنوان ویدئوی شما باید کوتاه، جذاب و شامل کلید واژه هدف شما باشد.

توضیحات کامل: باید موضوع فیلم شما و آنچه بینندگان شما انتظار دیدن را دارند، به طور دقیق توصیف کنید. این یعنی چندین پاراگراف، و نه فقط چند جمله. با استفاده از کلمه کلیدی هدف و کلمات کلیدی ثانویه در متن خود از این مزیت بهره کامل را ببرید.

انتخاب تصویر کوچک مرتبط : تصویر کوچک شما حتی بیشتر از عنوان شما می تواند عامل تماشا یا عدم تماشای ویدئوی شما توسط کاربران باشد. یک تصویر کوچک را انتخاب کنید که متناسب با موضوع شما باشد.

استفاده از زیرنویس: در صورتی که ویدئو شما به زبان اصلی و لاتین است حتما برای آن یک زیرنویس آماده کنید.

 

  1. تگ تصاویر در چک لیست سئو

یکی دیگر از مؤلفه های اصلی سئو تصاویر، در چک لیست سئو می باشد. انتخاب برچسب ها و توضیحات مناسب برای آن است. اگر یک تصویر به درستی بارگیری نشود، متن جایگزین به جای آن به کاربر نمایش داده می شود پس در انتخاب آن دقت لازم را به خرج دهید. همچنین با ارائه اطلاعات بیشتر در عنوان تصاویر، به خزنده های موتورهای جستجوگر در راستای دسته بندی بهتر تصاویر خود شما کمک کنید. توضیحات تصویر همیشه باید شامل کلمه کلیدی باشد که می خواهید صفحه شما برای آن رتبه بندی شود.

متن جایگزین تصاویر در چک لیست سئو

 

  1. اضافه کردن لینک های داخلی

دو نوع پیوند وجود دارد که نقش عمده ای در سئو دارند؛ بک لینک ها و لینک های داخلی. بک لینک ها ستونی از سئو خارجی سایت هستند، بنابراین ما اکنون با این مورد کاری نخواهیم داشت. پیوندهای داخلی پیوندهایی در محتوای شما هستند که منجر لینک شدن به صفحات دیگر وب سایت شما می شوند.

مانند اکثر موارد مرتبط با سئو، لینک سازی داخلی نیاز به استراتژی بسیار خاص خود دارد. در یک وب سایت دسته ها و زیر شاخه ها باید به یکدیگر پیوند داشته باشند و پیوندی به گروه مربوطه باید در هر صفحه یا پست درج شود. هر پست باید شامل چندین لینک داخلی به محتوای مرتبط باشد. مهمترین بخش یک پیوند داخلی این است که اطمینان حاصل کنید که هر لینک به صفحه بعدی باید با موضوع محتوای ما مرتبط باشد و برای مخاطبی که آن را می خواند، مفید باشد.

 

  1. به سؤالات متداول پاسخ دهید و سوالات متداول را طرح کنید

نتایج موجود در قسمت بالایی صفحه اول گوگل محتوایی دارد که دربرگیرنده تمام سوالات موجود در ذهن کاربر هنگام جستجوی عبارت کلیدی مورد نظر است. بنابراین منطقی است که برای رقابت با سایر وب سایت ها، صفحه شما باید به سؤالاتی که مخاطبان شما به احتمال زیاد دارند پاسخ های روشن و دقیق و صحیح ارائه دهد.

این موارد اغلب از بخش پرسش و پاسخ بیرون کشیده می شوند، بنابراین ایده بسیار خوبی است که در هر پست مربوطه یکی را وارد کنید. برای آگاهی از انواع سؤالها و پاسخ های مربوط به آن، به گوگل مراجعه کنید. کلمه کلیدی مورد نظر خود را تایپ کرده و به قسمت “جستجوهای مرتبط” بروید. این مکان بسیار خوبی برای شروع است و مباحث بسیار خوبی برای طرح سؤال در سؤالات متداول می باشد. توجه داشته باشید که ارائه پاسخ های روشن برای سوالات مخاطبان ، همیشه باید بخشی از استراتژی تولید محتوا شما باشد.

 

  1. بهینه سازی صفحات برای موبایل

اطمینان از بهینه سازی سایت شما برای موبایل، دیگر یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت است. یکی از موارد مهم چک لیست سئو، بهینه سازی وب سایت شما برای موبایل است. دلیل اهمیت بهینه سازی صفحات سایت برای موبایل این است که گوگل بیشتر از نسخه موبایل صفحات شما برای فهرست بندی و رتبه بندی سایت شما استفاده و بازدید می کند.

مواردی که باید در مورد سئو صفحه و بهینه سازی تلفن همراه به آنها توجه کنید:

  • نحوه نمایش صفحات شما برای افرادی که از تلفن های همراه استفاده می کنند چگونه است؟
  • آیا فونت شما مناسب و قابل خواندن است؟
  • آیا دکمه ها به اندازه کافی بزرگ هستند؟
  • آیا جملات و پاراگرافها برای تماشای مخاطب تلفن همراه کوتاه و کم حجم هستند؟

اگر قبلاً صفحات خود را برای موبایل بهینه نکرده اید، زمان انجام آن اکنون است.

بهینه سازی موبایل

 

نتیجه گیری

سئو فرآیندی پیچیده است و فاکتورهای زیادی برای در نظرگرفتن وجود دارد، هرکدام از این فاکتورها باید درست اجرا شوند تا سایت شما به جایی که می خواهید برود. اما شما بر روی بسیاری از این عوامل می توانید کنترل کامل داشته باشید و با پیروی از چک لیست سئو شرح داده شده در این مقاله می توانید با سرعت مضاعف به سمت ارتقاء و افزایش رتبه سایت خود در موتورهای جستجو حرکت کنید.

درباره‌ی مهرداد صادقی

همچنین ببینید

آموزش تولید محتوا

تولید محتوا چیست؟ آموزش تولید محتوا صفر تا صد

تولید محتوا، مهمترین بخش بازاریابی و تبلیغات اینترنتی است. شما هنگام ایجاد محتوا، اطلاعات رایگان …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *