خانه / وبلاگ گوگل ادوردز / آموزش گوگل ادوردز برای کسب و کارها و افراد مبتدی

آموزش گوگل ادوردز برای کسب و کارها و افراد مبتدی

اداره یک کسب و کار اینترنتی مساله سختی است، به خصوص وقتی متوجه که می شوید در این حوزه باید با غول هایی مثل دیجی کالا که بودجۀ نامحدودی برای هزینه های تبلیغاتی شان دارند، رقابت کنید. پس رقابت برای حاضر شدن نام شما و کسب و کارتان در صفحه اول گوگل کار دشواریست. رسیدن به این مهم حتی اگر سئو کار خوبی هم در اختیار داشته باشید ممکن است به راحتی چندین ماه یا حتی یک سال طول بکشد. در نتیجه آموزش گوگل ادوردز و استفاده از آن می تواند راه حلی مناسب برای ورود به بازار باشد.

در این چنین شرایطی هست که سناریوی پرداخت به ازای هر کلیک (PPC) اهمیت پیدا می کند. گوگل ادوردز یک امکان تبلیغاتی گوگل است که به کسب و کارها این امکان را می دهد تا تبلیغاتشان را در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل به نمایش بگذارند. تبلیغات معمولاً در بالا یا پایین صفحه نتایج جستجوی گوگل ظاهر می شوند.

نحوه نمایش تبلیغات گوگل ادوردز در صفحه اول گوگل

گوگل ادوردز یک راهبرد بازاریابی معمول و موثر در بین کسب و کارهایی است که علاقه دارند اولین مشتری هایشان را آنلاین پیدا کنند. برای آشنایی بیشتر با این پلتفرم تبلیغاتی می توانید مقاله گوگل ادوردز چیست را مطالعه بفرمایید.

 

مزیت های استفاده از سرویس گوگل ادوردز

گوگل ادوردز یک ابزار قدرتمند برای تبلیغات کسب و کارهای اینترنتی محسوب می شود. اما چه چیز این سرویس را این قدر قدرتمند می کند؟ در ادامه برخی مزیت های این سرویس را مرور می کنیم:

 

هدف گیری دقیق

با استفاده از امکانات و اختیاراتی که گوگل پیشنهاد می کند، صاحبان کسب و کار می توانند مطمئن باشند که تبلیغات آن ها دقیقاً و قطعاً به افراد جامعه هدف (مشتریان بالقوه) آن ها نمایش داده می شود. آن ها می توانند از گزینه هایی برای فیلترکردن مخاطبان بر اساس موقعیت جغرافیایی، سن، کلمات کلیدی و غیره در این جهت استفاده کنند. همچین آن ها می توانند انتخاب کنند که در چه زمانی از روز این تبلیغ ها به مخاطبان هدفشان نمایش داده می شود. مثلاً یک ترفند معمول این است که صاحبان کسب و کار تبلیغاتشان را در روزهای کاری هفته و از ساعت 8 صبح تا 5 بعد از ظهر نمایش می دهند؛ چرا که در آخر هفته ها و به خاطر تعطیلی کسب و کارها توجه به تبلیغات کمتر خواهد بود. این روش می تواند به بهینه سازی استفاده از هزینه انجام شده هم کمک کند. همه این موارد در قسمت Ad Schedule قرار داردند.

هدف گیری دقیق

این  مورد به خصوص یک مزیت عمده برای کسب و کارهای محلی محسوب می شود: تحقیقات نشان دادند که 50 درصد استفاده کنندگان تلفن همراه که از جستجوی محلی در تلفن هوشمندشان استفاده کردند، نهایتاً خرید خدمت یا کالای مورد نظرشان را هم از فروشنده ها و ارایه دهنده های خدمت یا کالای نزدیک به خودشان (کسب و کارهای محلی) انجام دادند. این به وضوح نشان می دهد که کسب و کارهای محلی که در صفحات اول جستجوی گوگل تبلیغاتشان به نمایش در می آید، دست بالاتر را در جلب توجه عموم مردم دارند.

 

هدف گیری مخصوص ابزارها

بعد از یکی از بروز رسانی های سال 2013، گوگل ادوردز این امکان را به کسب و کارها می دهد که انتخاب کنند تبلیغشان روی چه نوع وسیله ای به نمایش در بیاد؟ موبایل، تبلت یا دسکتاپ (کامپیوتر شخصی و لپتاپ). شما حتی می توانید از این هم فراتر بروید و انتخاب کنید که می خواهید کسانی که آیفون دارند تبلیغ شما را ببینند یا کسانی که دستگاهشان از سیستم عامل ویندوز استفاده می کند. تنظیمات مزایده ای (Bidding adjustments) به شکل خودکار بیشترین و کمترین قیمت متناسب با دستگاهی را که فکر می کنید دیده شدن تبلیغ شما را با در نظر گرفتن مکان جغرافیایی مخاطب هدف تعیین  می کند، پیشنهاد می دهد. این گزینه به طور کلی روشی است برای بهینه کرد هزینه ای که برای تبلیغ می کنید. چرا که گاهی ارزش یک کلیک روی یک تبلیغ در یک زمان از روز یا از یک وسیله خاص (دسکتاپ یا آیفون) متفاوت است با زمان ها و یا وسایل دیگر. قیمت Devices در اکانت گوگل ادوردز این اطلاعات را در اختیارتان قرار می دهد.

هدفگیری تبلیغات گوگل ادوردز بر اساس وسیله کاربر

 

پرداخت فقط برای نتایج

این مسلما محبوب ترین مزیت تبلیغات در گوگل است. با استفاده از گوگل ادوردز، کسب و کارها فقط برای کلیک روی تبلیغات خود، به جای برداشت، پرداخت می کنند. در واقع یک مدل تبلیغاتی PPC (پرداخت کلیکی) است. به این ترتیب، کسب و کارها زمانی پرداخت می کنند که یک کاربر اقدام به مشاهده وب سایتشان کند و صرفا بابت مشاهده تبلیغ در صفحه اول گوگل هیچ مبلغی از شارژ اکانت ادوردز آنها کسر نمی شود.

از این مزیت می توان به عنوان مهمترین عامل در خصوص اینکه برخی میگویند “تبلیغات در گوگل ارزان است” یاد می شود.

 

بررسی و ردیابی عملکرد تبلیغات

گوگل ادوردز این امکان را به شما به عنوان صاحب کسب و کار می دهد که از تعداد کسانی که تبلیغ شما را دیدند و روی آن کلیک کردند آگاه باشید. همچنین به شما این امکان را هم می دهد که بفهمید چند نفر پس از کلیک روی تبلیغ شما و ورود به سایت کسب و کارتان ، انتظار شما را بر آورده کردند (مثلاً از شما خرید کردند).

بر اساس گزارش تاثیرات اقتصادی گوگل (Economic Impact report)، استفاده کنندگان از گوگل ادوردز به طور میانگین به ازای هر 1 دلار هزینه تبلیغات، 2 دلار  درآمدزایی داشتند. یعنی احتمالا استفاده از گوگل ادوردز برای شما هم نتایج مثبت خواهد داشت، اگرچه این یک نتیجه کلی نیست و این موفقیت برای همه انواع کسب و کارها تضمین شده نیست. بهترین راه برای این که بتوانید متوجه مفید بودن یا نبودن گوگل ادوردز برای کسب و کارتان شوید این است که آن را امتحان کنید.

اگر نمی دانید که چگونه سرویس تبلیغات در گوگل را برای خودتان فعال کنید یا چطور اکانت ادودرز بسازید یا به طور کلی کمی در این باره سردرگم هستید. در ادامه آموزش گوگل ادوردز برای شما تدوین شده است.

 

آماده شدن برای (PPC-Pay Per Click)

PPC یک ابزار قدرتمند است به شرطی که هوشمندانه از آن استفاده کنید. قبل از اینکه وارد فرآیند ساخت حساب کابری گوگل ادوردز بشوید باید اهدافتان را مشخص کنید. بله فروش بیشتر یک هدف کلی و درست است اما در مورد تبلیغات آنلاین باید دقیق تر و با جزییات بیشتری هدف گذاری کنید.

خیلی بعید است کسی که اولین بار از سایت شما بازدید می کند از شما خرید  هم بکند. فروش آنلاین بسیار وابسته به ایجاد و پرورش یک رابطه مبتنی بر اعتماد بین شما و مشتری است. به همین علت برخی هدف گذاری های قابل تصور برای یک کسب و کار که تصمیم دارد از گوگل ادوردز استفاده کند می تواند به این قرار باشد:

  • ایجاد فروش
  • نام نویسی (Registrations)
  • ثبت ایمیل (Email sign-ups)
  • ایجاد مشتری
  • بهبود شناخته شدن برند در بین مشتری ها

یادتان باشد که همیشه بیش از یک هدف داشته باشید و برای رسیدن به اهداف مختلفی که مشخص کرده اید باید کمپین های متفاوتی برگزار کنید (در این باره بیشتر توضیح می دهیم). اما جدای از تعریف و مشخص کردن اهدافتان، یک مرحله بسیار مهم به عنوان پیش نیاز استفاده از سرویس گوگل ادوردز وجود دارد : صفحه فرود.

صفحه فرود (Landing Page)

صفحه فرود، یک صفحه یا URL است که مخاطب بعد از مشاهده تبلیغ شما و کلیک کردن، وارد آن می شود. این صفحه فرود یک صفحه مستقل از وبسایت اصلی شماست که برای توجه دادن به هدف خاص شما از تبلیغ ساخته شده است. یک صفحه فرود با طراحی عالی برای موفقیت کمپین تبلیغاتی شما ضروری ست. طراحیِ خوبِ صفحه فرود است که بازدید کننده تصادفی یا عادی را می تواند به یک مشتری تبدیل کند. پس این موارد را وقتی مشغول طراحی صفحه فرود هستید در نظر داشته باشید:

صفحات فرود اختصاصی. برای هر هدف تبلیغاتی خاص، صفحه فرود اختصاصی آن را طراحی کنید. پس باید به تعداد پیشنهادهای فروش متفاوت، صفحه های فرود متفاوت جهت کلیک کردن داشته باشید. یک صفحه فرود شلوغ که برای پوشش دادن همزمان چندتا از اهداف ساخته شده احتمالاً برای بازدید کننده گیج کننده خواهد بود (چیزی که معمولاً در تبلیغات وبسیات های داخلی دیده میشه).

بنر چشم نواز. فراموش نکنید که برای قسمت قابل کلیک در صفحه فرود یک بنر مشخص هایلات شده طراحی کنید که کاملا توجه بازدید کننده را جلب می کند.

سهولت استفاده برای صاحبان تلفن همراه. حالا که اغلب استفاده کننده ها از اینترنت معمولاً از طریق موبایل و تلفن هوشمند به اینترنت مراجعه می کنند، توجه کنید که صفحه فرودی که طراحی کردید به درستی و کامل روی نسخه های مختلف موبایل قابل نمایش باشد.

عمل به وعده.  صفحه فرود باید دقیقاً همان چیزی را که در عنوان و توضیحات تبلیغ (که در صفحه اول گوگل ظاهر می شود) وعده دادید را عملی کند (همان چیزی که باعث شده مخاطب روی لینک تبلیغ گوگل ادوردز شما کلیک کند و وارد صفحه فرود بشود). مثلاً اگر وعده یک تخفیف حسابی را دادید، در صفحه فرود باید دوباره مخاطب را با پیامی مشابه همان وعده راهنمایی (جذب) کنید.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله طراحی مناسب صفحه فرود را مطالعه کنید.

شما باید یک لیست از اهداف تعیین شده و صفحات اختصاص داده شده برای هدایت هر یک از آنها داشته باشید. حال زمان  تنظیم اکانت گوگل ادوردز رسیده است.

 

آموزش ایجاد و تنطیم اکانت گوگل ادوردز

 

گام اول: ثبت نام

ساده است. به سایت گوگل ادوردز بروید و اکانت گوگل ادوردز خود را ثبت نام کنید. اگر حساب کابری گوگل (Google Account) ندارید، چاره ای نیست، باید یک حساب بسازید. نگران نباشید، بیش از چند دقیقه وقتتان را نمی گیرد.

ثبت نام در گوگل ادوردز و ثبت اطلاعات اولیه کاربر

بعد از وارد کردن اطلاعات مورد نیاز، وارد چنین صفحه ای می شوید تا اولین کمپین تبلیغاتی تان را شروع کنید. اینجا می توانید بودجه، مخاطبان هدف و سایر موراد را مشخص کنید.

ساخت اولین کمپین تبلیغات گوگل ادوردز

 

گام دوم: تنظیم بودجه

همان طور که در تصویر مشخص است، اولین کار تعیین بودجه ای ست که برای تبلیغات در نظر گرفته اید. با تعریف بودجه روزانه، اطمینان حاصل کنید که از سقف مجازی که برای هزینه کردن جهت تبلیغات مشخص کرده اید، فراتر نمی روید. بهترین راهِ پیدا کردن یک عدد مناسب برای بودجه روزانه، این است که متوجه شوید چند نفر با دیدن صفحه فرودی که طراحی کرده اید، تبدیل به مشتری های شما می شوند. اگر در این کار تازه وارد هستید، می توانید از میانگین های موجود استفاده کنید:

تعیین بودجه تبلیغات

 

بر مبنای آمار موسسه WordStream، نرخ تبدیل بازدید کننده به مشتری چیزی حدود 2.35 درصد است. این به آن معناست که به طور میانگین از هر صد بازدید کننده بیش از دو نفرشان مشتری شما خواهند بود. با دانستن این نرخ (2.5 درصد) می توانید برآورد کنید که چقدر باید برای بودجه روزانه تبلیغاتتان کنار بگذارید.

بعد از تعیین بودجه مورد نظر، مراحل را تا اینجا ذخیره کنید و به مرحله بعد بروید.

گام سوم: تعیین مخاطب هدف

در این مرحله می توانید مخطبان هدفتان را بر اساس منطقه جغرافیایی مورد نظرتان مشخص کنید. این ویژگی به شما این تضمین را می دهد که تبلیغ شما فقط توسط کسانی که در منطقه جغرافیایی مورد هدف هستند و کلید واژه هایی که شما تعیین کرده اید (جلوتر این مورد توضیح داده شده) را در جستجویشان استفاده کرده اند،  تبلیغتان را می بینند.

تنظیمات موقعیت جغرافیایی در اکانت گوگل ادوردز

 

با استفاده از گزینه جستجوی پیشرفته به هدف گیری شعاعی (Radius Targeting) دسترسی خواهید داشت. با این ابزار می توانید مشخص کنید که تا چه شعاعی از محل مورد نظرتان را می خواهید پوشش دهید. بسته به نوع کسب و کارتان، ممکن است چندین کشور یا فقط چندین شهر را انتخاب کنید. شما می توانید با گزینه پیشنهادهای مزایده ای (که پیشتر اشاره شد) اسفاده از توزیع مخاطبان هدف را در شعاع مورد نظر بهینه کنید. مثلا به آن هایی که در فاصله 10 کیلومتری هستند شانس بیشتری بدهید تا تبلیغتان را ببینند تا به آن ها که در شعاع 30 کیلومتری هستند.

 

گام چهارم: یک شبکه ارتباطی انتخاب کنید

مرحله بعد این است که یک شبکه ارتباطی انتخاب کنید: شبکه ارتباطی جستجو (Google Search Network) یا شبکه ارتباطی نمایش (Google Display Network). اولی تبلیغات شما در صفحات نتایج جستجوی گوگل نشان می دهد، اما دومی تبلیغ شما را در هر وبسایتهایی که تبلیغ نشان می دهد.

 

انتخاب شبکه ارتباطی

 

برای مبتدی ها و کسب و کارهای کوچک، توصیه می شود که از شبکه ارتباطی “جستجو” استفاده کنند تا تبلیغشان برای مخاطبان هدفی که از کلید واژه های مرتبط با کسب و کارشان در جستجو استفاده کرده اند، به نمایش درآید. انتخاب دوم (شبکه ارتباطی نمایش) می تواند برای برندینگ و کسب و کارهای بزرگ تر یک انتخاب عالی باشد و هزینه هایشان را پایین بیاورد. اما به یاد داشته باشید که چندان جستار محور (query oriented) نیستند.

 

گام پنجم: انتخاب کلیدواژه ها

کلیدواژه ها عبارت ها یا کلمه هایی هستند که توسط کاربران گوگل هنگام جستجو در باکس جستجوی گوگل نوشته می شوند. گوگل به شما اجازه می دهد بین 15 تا 20 کلیدواژه که فکر می کنید بیشترین ارتباط را با کسب و کارتان دارد انتخاب کنید. نگران نباشید، همیشه بعدا این فرصت را دارید تا باز هم کلید واژه های بیشتری اضافه کنید.

انتخاب کلیدواژه های مناسب و معرفی آن به کمپین تبلیغاتی

 

توصیه می شود تعداد کمتری کلیدواژه که فکر می کنید حتماً تبلیغ شما را روی صفحه ظاهر می کند انتخاب کنید، به جای آنکه مثلا 20 کلیدواژه انتخاب کنید که ممکن است با کار شما ارتباط داشته باشند. هم چنین مراقب باشید صرفا بر اساس شاخصی مثل حجم های جستجو (search volumes) کلیدواژه ای انتخاب نکنید. برای مثال اگر چه یک کلیدواژه با عدد حجم جستجوی 450000 (450000 نفر در یک ماه این کلید واژه را جستجو کرده اند) وسوسه کننده است، اما لزوماً به آن معنی نیست که برای شما هم مفید خواهد بود.

همان طور که پیشتر و در همین آموزش گوگل ادوردز اشاره شد، این پلتفرم تبیلغاتی با نوعی پیشنهادات مزایده ای برای قیمت ها کار می کند. کلیدواژه هایی با حجم جستجوی بالا می توانند هزینه تبلیغات شما را بالا ببرند.

هزینه تبلیغات را با انتخاب تعداد کمتری کلیدواژه با حجم جستجوی بالا و تعداد بیشتری از آن ها با حجم جستجوی متوسط، مدیریت کنید.

انواع کلیدواژه ها و تعیین تطابق کلیدواژه

چهارنوع تطابق کلیدواژه وجود دارد که تعیین می کند که تبلیغ شما چگونه به نمایش در آید.

  • تطابق گسترده (Broad match): تطابق گسترده حالت پیش فرض گوگل ادوردز برای این گزینه است. بر اساس توضیحات گوگل، این حالت به شما این امکان را می دهد تا تبلیغ شما برای مخاطبانی که یا دقیقا کلیدواژه شما را و یا هم خانواده آن کلمات، هم ریشه هایشان، جمع و مفردشان و یا قسمتی از آن ها را جستجو کرده اند، با در نظر گرفتن اشتباهات نوشتاری محتمل، نمایش داده شود.
    با این حساب این نوع تطابق (تطابق گسترده) به شما امکان می دهد که وسیع ترین دایره ممکن از مخاطبان هدف را تحت پوشش قرار دهید. اما توجه کنید که در این حالت از آنجا که تبلیغ شما شامل نمایش جستجوهای حاوی مترادف (هم خانواده) و یا قسمتی از کلیدواژه ها هم می شود، احتمال نمایش تبلیغتان برای مخطبان نامربوط هم وجود دارد.
    مثلا اگر شما عبارت “رستوران های معمولی تهران” را به عنوان کلیدواژه معرفی کرده باشید. تبلیغ شما ممکن است برای کسی که عبارت “پیتزا تهران” را جستجو کرده باشد هم به نمایش درآید.
  • تطابق گسترده انعطاف پذیر (Broad match modifier): این حالت اختیارات بیشتری در جهت بهینه سازی به شما می دهد. به سادگی با اضافه کردن علامت “+” قبل از عبارت مورد نظر، جستجو را به واژه پس از آن حساس می کنید. در مثال بالا اگر کلیدواژه  اولیه به “+ رستوران های معمولی تهران” تغییر یابد، دیگر تبلیغ شما برای کسی که عبارت “پیتزا تهران” را جستجو کرده نمایش داده نمی شود.
  • تطابق عبارتی (Phrase match): این حالت از دو حالت قبلی دقیق تر است. با انتخاب این حالت تبلیغ شما برای کسانی نمایش داده می شود که کلیدواژه شما را با همان ترتیب که شما نوشته اید جستجو می کنند. این به معنی است که وقتی کلیدواژه شما عبارت “رستوران های معمولی تهران” است، اگر کسی در جستجوی خود عبارت “تهران رستوران معمولی” را جستجو کند، تبلیغ شما را نخواهد دید. برای فعال کردن این حالت، به سادگی عبارت کلیدواژه خود را بین کوتیشن قرار دهید.
  • تطابق دقیق (Exact match): همان طور که از نامش پیداست، تطابق کامل با عبارت کلیدواژه را نتیجه می دهد. بنابراین در مثال قبل تبلیغ شما فقط و فقط برای کسی که عیناً و دقیقاً کلید واژه شما را جستجو کرده باشد به نمایش در می آید. برای فعال کردن این حالت باید عبارت کلیدواژه را بین کروشه ها قرار دهید: [رستوران های معمولی تهران] نکته: استفاده از حالت تطابق دقیق راه ایمن تری نسیت به حالت های دیگر است و در آن با خیال آسوده تری میتوانید تبلیغات خود را شروع کنید. چراکه آمار جستجو در حالت تطابق دقیق کمتر می شود و بودجه مالی شما در گوگل ادوردز کمتر در خطر هدر رفت قرار میگیرد. اگرچه با قرار دادن بودجه روزانه در تنظیمات خود می توانید اصلاحا یک سوپاپ اطمینان برای خود داشته باشید که احیانا کل بودجه شما هدر نرود.
    ما در این مقاله آموزش گوگل ادوردز ، سعی داریم نکات مشابه این را که کمپین های تبلیغاتی شما را تهدید می کنند، گوشزد کنیم.
  • کلیدواژه های منفی (Negative keywords): کلید واژه های منفی کمک می کنند تا مطمئن شوید که تبلیغ شما برای مخاطبان نامربوط به نمایش در نمی آید. این حالت زمانی به درد می خورد که محصول یا خدمتی می فروشید که برخی واژه های موجود در کلیدواژه هایتان ممکن است با محصول یا خدمتی کاملاً بی ربط به حوزه کاری شما مشترک باشد.

گام ششم: قیمت را تعیین کنید

این قابلیت گوگل ادوردز دقیقا شبیه به انجام مزایده برای خرید یک محصول یا کالاست. در واقع محصول در اینجا کلیدواژه است و قرار است ما در مزایده خرید آن کلید واژه شرکت کنیم و قیمت خود را اعلام کنیم. اگر شما و رقیبتان کلیدواژه مشترکی انتخاب می کنید،  تبلیغ شما در صورتی بیش از رقیبتان برای مخاطب به نمایش در می آید که قیمت بیشتری را برای آن پرداخته باشید. پس این قیمت مزایده ای (Bid) در واقع قیمتی است که شما حاضرید برای هر کلیک مخاطب روی تبلیغتان بپردازید.

همان طور که در تصویر می بینید، دو گزینه پیش رویتان است. با انتخاب اولی، به گوگل اجازه می دهید که به صورت خودکار این قیمت را به گونه ای تعیین کند که بیشترین تطابق را با بودجه شما داشته باشد. با انتخاب حالت دوم، شما خودتان شخصا این قیمت را تعیین می کنید. اگر حالت دوم را انتخاب می کنید. بهتر است که اینجا را ببیند.

قیمت را تعیین کنید

گام هفتم: تبلیغتان را بنویسید

این مرحله تا حدی تعیین کننده ترین مرحله است. ما پیشنهاد می کنیم حسابی به این مرحله فکر کنید و مطئین شوید که در پایان به نتیجه قانع کننده ای رسیده اید. پیام شما باید خیلی واضح و صریح در جهتی باشد که مخاطب را برای کلیک کردن روی تبلیغتان قانع کند. چند راهنمایی برای نوشتن تبلیغتان:

از بهترین نمونه ها الگو بگیرید

  • متن تبلیغ را کوتاه نگه دارید: فضای زیادی برای نوشته تان نیست. پس فقط به نکته اصلی بپردازید
  • تیتر بسیار مهم است: تیتر تبلیغ اولین چیزی است که مخاطب با آن مواجه می شود. پس اطمینان حاصل کنید که این تیتر مخاطب را قانع می کند تا بر روی تبلیغ شما کلیک کند.
  • پیام واضح و رسا: متن شما باید به گونه ای باشد که حاصل آن عمل مشخصی از سوی مخاطب است.

 

کالبد یک تبلیغ:

  • تیترها: گوگل ادوردز این امکان را دارد که دو تیتر انتخاب کنید که هر کدام محدودیت 30 کاراکتر را دارند. دقت کنید که از این فضای محدود نهایت استفاده را می برید. ضمناً توصیه می شود که حداقل یکی از کلیدواژه هایتان در در تیتر ها هم باشد.
  • توضیحات: می توانید تا 80 کاراکتر در توضیحات بنویسید. از آن در جهت انتقال پیام تبلیغاتی تان به واضح ترین شکل ممکن استفاده کنید. اگر می توانید همین جا از تخفیف یا امتیازات ویژه ای که در نظر دارید حرف بزنید تا شانس کلیک کردن مخاطب را افزایش بدهید. حواستان به گرامر و املای کلمات نیز باشد.

آناتومی ساختار متن تبلیغ گوگل ادوردز

گام هشتم: تبلیغتان آماده است

وقتی تبلیغتان را نوشتید و گام هفتم را پشت سر گذاشتید، مراحل را ذخیره کنید و ادامه را بزنید تا به مرحله پایانی بروید. در این مرحله گوگل از شما درباره کسب و کارتان و اطلاعات پرداختتان می پرسد.

 

استفاده از تبلیغ چندگانه

همان طور که پیشتر اشاره شد شما می توانید برای اهداف مختلف تجاریتان، تبلیغ های مختلف داشته باشید. این کار به سادگی از طریق استفاده از امکان کمپین های چندگانه میسر می شود. شما همچین می توانید بعداً متوجه شوید که کدام یک از این چند تبلیغ از بقیه موثر تر بوده.

هر کمپین می تواند شامل چند گروه تبلیغ باشد و هر گروه تبلغ شامل کلیدواژه های مشابه و صفحات فرود شامل تم های یکسان خواهد بود. برای مثال، در یک فروشگاه وسایل الکترونیکی، یک گروه تبلیغ ممکن است به تلویزیون ها اختصاص پیدا کند در حالی که دیگری به یخچال و فریزر. اگر چه هر دو این گروه ها می توانند در یک کمپین واحد باشند.

گروه های تبلیغی در یک کمپین واحد از بودجه همان کمپینی که جزیی از آن هستند استفاده می کنند. همچنین تنظیمات مربوط به مخاطبین هدف هم برای تمام گروه تبلیغ های یک کمپین مشابه خواهد بود. اگر می خواهید مثلاً شعاع های مختلفی برای موقعیت جغرافیایی مخاطبین هدف در نظر بگیرید، باید کمپین های متفاوتی هم ایجاد کنید.

 

ارزیابی کمپین

یکی از بزرگترین مزیت های سرویس گوگل ادوردز قابلیت های ارزیابی آن است. با استفاده از این قابلیت می توانید ببینید تبلیغ یا کمپینی که درست کرده اید، خوب کار میکند یا نه.

اولین قدم برای ارزیابی عملکرد تبلیغتان این است که یک منبع تبدیل (تبدیل بازدید کننده به مشتری) برای این ارزیابی در نظر بگیرید. دو مورد که می توانند منابع خوبی برای این کار باشند این ها هستند:

وبسایت ها: زمانی که یک مشتری روی تبلیغ شما کلیک می کند، وارد صفحه فرود می شود و عمل مورد نظر شما را انجام می دهد (مثلاً از وبسایت شما خرید می کند).

تلفن ها: وقتی که یک استفاده کننده از تلفن همراه با دیدن شماره ای که در آگهی گذاشتید یا با کلیک کردن روی دکمه تماس در صفحه فرود آگهی با شما تماس می گیرد.

برای وبسایت: برای عملی کردن این ارزیابی ها اولین کاری که باید بکنید این است که یک هدف تحلیلی گوگل (Google Analytic goal) روی وبسایتان برقرار کنید و بعد این تنظمیات را  برای Google AdWords conversion tracking دنبال کنید.

برای تلفن: شما همچین می توانید ارزیابی تبدیلات مربوط به تلفن را هم ارزیابی کنید. راهنمایی: اگر کسب و کار شما خیلی وابسته به تلفن زدن (پاسخگویی تلفنی) است، توصیه می شود که یک شریک برای گزارش های تلفنی تان استفاده کنید. مثلا از نرم افزار CallRail که به راحتی با گوگل ادوردز یا وردپرس هماهنگ می شوند استفاده کنید.

گزارش عملکردی تماس های تلفنی در نرم افزار callrail

نمره کیفیت گوگل

گوگل دائماً در حال رصد کردن این است که تبلیغتان چگونه عمل می کند و از این اطلاعات برای اینکه تبلیغ شما کجا در صفحه نتایج جستجوی گوگل ظاهر شود استفاده می کند. با استفاده از فاکتورهایی که در ادامه به آن ها اشاره شده، گوگل یک نمره کیفیت (QS) به هر کدام از کلیدواژه های شما اختصاص می دهد:

میزان ارتباط کلیدواژه ها با محتوای صفحه فرود: ارتباط بین کلیدواژه ها با محتوای موجود در صفحه فرود این نمره را تعیین می کند. سعی شود از ذکر مطالب غیر مرتبط خوددادری شود.

نسبت کلیک های مورد انتظار: احتمال اینکه یک بازدید کننده بعد از جستجوی کلیدواژه های مورد نظر، بر روی تبلیغ شما کلیک کند، یکی دیگر از فاکتورهای تعیین نمره کیفیت است.

با معنی بودن تبلیغ: میزان مربوط بودن تبلیغتان با کلیدواژه های مربوطه

نمره کیفیت (QS) کلیدواژه هایتان را می توانید به راحتی از طریق اضافه کردن ستون نمره کیفیت در تب کلیدواژه ها در حساب کاربری گوگل ادوردز خودتان چک کنید.

مشاهده نمره کیفیت در اکانت گوگل ادوردز

 

نمره کیفیت نه تنها به تعیین موقعیت تبلیغ شما کمک می کند، بلکه بر روند مزایده و آنچه که برای هر کلیک پرداخت می کنید، تاثیر می گذارد. برای تعیین موقعیت تبلیغ خود، گوگل مقدار پیشنهاد را با نمره کیفیت شما چند برابر می کند. به عنوان مثال، برای یک کلمه کلیدی خاص، اگر نمره کیفیت شما 0.7 باشد و شما یک پیشنهاد 1 دلاری می دهید، تبلیغات شما بالاتر از رقیبتان که نمره کیفیت آن 0.3 و قیمتش 2 دلار است قرار می گیرد.

نمره 7 از 10 برای QS یک نمره خوب محسوب می شود. فراتر رفتن از 7 عالیست اما همیشه مقدور نیست و حتی ممکن است مقرون به صرفه هم نباشد. هر نمره کمتر از 7 یعنی یک جای کار می لنگد و باید روی آن قسمت بیشتر کار بشود. برای اینکار می توانید مقاله نمره کیفیت گوگل ادوردز و راههای بهبود سریع آن را مطالعه کنید.

 

خلاصه

وقتی که هدفتان جذب مشتری های جدید در کسب و کارهای محلی و کوچک باشد سرویس گوگل ادوردز یک ابزار بسیار قدرتمند است. هر چند اگر هوشمندانه استفاده نشود میتواند فقط به هزینه های تبلیغاتی شما اصافه کند در حالی که خروجی موثری برای شما نداشته است.

جدا از اینکه استفاده هوشمندانه از این ابزار- که عی شد در این مطلب به آن پرداخته بشود- مهم است، نکته کلیدی و قابل توجه این است که پیوسته تبلیغ هایتان را مورد ارزیابی قراردهید و آنها را بهینه سازی کنید.

در این مقاله سعی شد آموزش گوگل ادوردز به طور کامل ارائه شود. در صورتیکه موردی وجود داشت که به آن اشاره نشده و فکر میکنید موضوع مهم و غیر قابل اغماضی است، با ما در میان بگذارید. منتظر دیدگاههای شما هستیم.

منبع: kinsta.com

درباره‌ی سایه احمدی

Avatar

همچنین ببینید

گوگل ریمارکتینگ

گوگل ریمارکتینگ چیست؟ بررسی مزایا و نحوه اجرا آن

گوگل ریمارکتینگ نوعی تبلیغات اینترنتی است که سایتها را قادر می سازد تا تبلیغاتی خاص …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *