خانه / وبلاگ دیجیتال مارکتینگ / تولید محتوا در شبکه های اجتماعی + آموزش کامل

تولید محتوا در شبکه های اجتماعی + آموزش کامل

تولید محتوا در شبکه های اجتماعی و نظارت دقیق بر آن یکی از مهمترین موارد در مدیریت شبکه های اجتماعی است که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید. امروزه نادیده گرفتن قدرت شبکه های اجتماعی کاری ساده لوحانه است. در شرایطی که 22٪ از جمعیت جهان از Facebook استفاده می کنند، بیش از 450 میلیون پروفایل Linkedin وجود دارد و 93٪ از کاربران Pinterest برای انجام خرید به حساب کاربری خود وارد می شوند، نمی توان اهمیت رسانه های اجتماعی و تولید محتوا در شبکه های اجتماعی را نادیده گرفت.

برای بهبود اثربخشی مطالب، و تولید محتوا در شبکه های اجتماعی به طور اصولی و صحیح، شما نیاز به تهیه یک استراتژی دارید. با استفاده از یک استراتژی محتوای شبکه های اجتماعی، می دانید که کدام شبکه بهترین تعامل را با مخاطبان شما دارد و نوع محتوای مورد نیاز برای تولید را خواهید شناخت. برای آسانتر کردن امور، ما یک راهنمای گام به گام برای آماده سازی استراتژی تولید محتوای شبکه های اجتماعی در قالب این مقاله به شما ارائه داده ایم.

تولید محتوا در شبکه های اجتماعی

مراحل تولید محتوا در شبکه های اجتماعی

1- اهدافی ایجاد کنید که با اهداف تجاری شما همسو باشند

اگرمی خواهید استراتژی محتوای شبکه های اجتماعی شما تأثیر واقعی داشته باشد، باید اطمینان حاصل کنید که اهداف شما با جاه طلبی های شرکت شما مطابقت دارد. در مورد آنچه در حال حاضر انجام می دهید فکر کنید تا از مزایای رسانه های اجتماعی بهره لازم را ببرید.

ابزاری مانند Sprout Social به شما کمک می کند تا معیارهای لازم را برای تصمیم گیری در مورد تولید محتوا در شبکه های اجتماعی خود ببینید. اما قبل از اینکه کار خود را شروع کنید، باید تصمیم بگیرید ایده شما از کسب موفقیت چیست.

هنگام ترسیم اهداف خود به موارد زیر نیز توجه کنید:

  • به تعداد دنبال کننده های مربوط به هر یک از پروفایل های اجتماعی، یادداشت ها، توییت ها، تعداد پست ها و سایر معیارهای تعامل توجه کنید.
  • موارد جدید و محتوای جدیدی که از طریق رسانه های اجتماعی ایجاد شده است و به کسب و کار شما مرتبط است را دنبال کنید.
  • بخش عمده ای ازترافیک وب سایت شما از مخاطبان شما در شبکه های اجتماعی نشات می گیرد، پس با کلیک روی پست های اجتماعی و لینک های موجود، صحت آنها را بررسی کنید  و میزان گزاف گویی را به حداقل برسانید.

 

2- شبکه اجتماعی مناسب را انتخاب کنید

بهترین نوع استراتژی تولید محتوای شبکه های اجتماعی جلب علاقه مخاطبان هدف شما توسط صفحه شما در شبکه اجتماعی منحصر به فردی است که انتخاب کرده اید. هدف قرار دادن هر شبکه اجتماعی بدون تمرکز و در نظر گرفتن جوانب، اغلب منجر به هدر رفتن بودجه و سردرگمی شما خواهد شد.

موارد زیر را برای هر شبکه اجتماعی در نظر بگیرید:

Facebook

یکی از بدیهی ترین گزینه ها برای تحقیقات اجتماعی فیسبوک است. حدود 76٪ از بزرگسالان آنلاین از فیسبوک استفاده می کنند و از زمان ظهور پخش زنده فیسبوک، این پلت فرم رشد 700 درصدی در بازدیدهای ویدیوئی را تجربه کرده است.

Pinterest

حدود یک سوم از کاربران بزرگسال اینترنت به پینترست دسترسی دارند، اما این شبکه بیشتر برای زنان جذاب است و به منظور خریدهای آنلاین مورد استفاده قرار می گیرد. این شبکه می تواند بستری ایده آل برای مارک های زن محور باشد.

Twitter

توئیتر ماهانه حدود 319 میلیون کاربر فعال دارد. به علاوه، حدود 80٪ استفاده کاربران از توئیتر از طریق موبایل است و این قضیه اهمیت موبایل در تبلیغات موبایلی و همچنین تبلیغات شبکه های اجتماعی را نشان می دهد، پس به توئیتر برای جذب مخاطب توجه ویژه ای داشته باشید.

Linkedin

لینکدین پلت فرمی پیشرو در فضای مجازی است. این شبکه در200 کشور دارای عضو است و برای مشاغل B2B یا برندهای شخصی که به دنبال رشد هستند مناسب است.

Instagram

اینستاگرام بیش از 800 میلیون کاربر فعال دارد. اینستاگرام یک بستر عالی راه عالی برای تعامل با مخاطبان جوان  به صورت بصری است.

Snapchat

اسنپ چت حدود 173 میلیون کاربر روزانه دارد که اکثر آن را جوانان تشکیل می دهند. جوانانی که 70 درصد آنها زیر 25 سال سن دارند. اگر خدمات شما مربوط به رده سنی زیر 30 سال است، اسنپ چت بهترین بستر برای شماست.

برای انتخاب بستر مناسب به منظور تولید محتوا در شبکه های اجتماعی  باید چیزی به نام “پروفایل دنبال کننده” ایجاد کنید. شما باید به آمار جمعیتی مانند سن، جنس و حتی سوابق تحصیلی یا شغلی افراد نگاه کنید تا شبکه اجتماعی مد نظر خود را برای  تولید محتوا پید کنید.

انتخاب شبکه اجتماعی مناسب

3- فرآیند تولید محتوای خود را طراحی کنید

حال که می دانید مخاطبان شما چه کسانی هستند و در چه شبکه ای باید پست و محتوا ایجاد کنید، باید محتوایی بسازید تا با کسب و کار شما هماهنگ باشد. اگرچه هیچ راهنمای کاملی برای همه وجود ندارد، اما در حالت ایده آل، پست های اجتماعی شما باید برای ایجاد پیوندهای عاطفی با مخاطبان شما طراحی شوند. این یعنی ایجاد شخصیتی منحصربه فرد و صدایی یکپارچه. تولید محتوای متناسب، حرکت در راستای اهداف تعیین شده و شناخت رقبا، به شما کمک می کند استراتژی تولید محتوای پایدار تری ایجاد کنید.

تولید محتوای متناسب

وقتی محتوای شما متناسب با کسب و کار شما باشد، محتوای شما مغز بیشتری دارد. سعی کنید مطمئن شوید محتوایی که  آماده کرده اید با خدمات شما هماهنگ باشد. به عنوان مثال، یک محتوای حرفه ای در لینکدین جذاب تر است، در حالی که ممکن است یک محتوای عامیانه و جوان پسند در اسنپ چت بهتر جواب دهد.

حرکت در راستای اهداف تعیین شده

رسانه های اجتماعی برای درگیر شدن با مخاطبان ایجاد شده اند، بنابراین اطمینان حاصل کنید که برای به اشتراک گذاشتن مطالب متناسب با ارزش های شرکت خود، استراتژی مشخصی دارید. به عنوان مثال، شما فقط باید محتوای مرتبط با شغل خود را به اشتراک بگذارید، با قوانین شرکت خود همگام باشید و هدف برند خود را برجسته کنید. به عنوان مثال، مسترادز می تواند تمامی نیازهای و مشکلات شما را در زمینه تبلیغات در گوگل و طراحی سایت پاسخگو باشد.

شناخت رقبا

دریابید که برخی از رقبای اصلی شما چه کاری را انجام می دهند، پس تصمیم بگیرید که چگونه می توانید این کار را بهتر انجام دهید. مراقب باشید که استراتژی دیگران را کپی نکنید و سعی کنید با شناخت و بررسی وضعیت رقبا فقط از آنها بهتر عمل کنید.

 

4- در مورد محتوای خود و کلمات کلیدی آن تحقیق کنید

شما می دانید که با چه کسی صحبت می کنید، استراتژی شما در کدام شبکه اجتماعی اجرا می شود و به موارد دیگر اشراف دارید. حال باید بدانید چه نوع محتوایی را باید تولید کنید. همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، هدف شما باید طراحی محتوایی متناسب با تجارت و ارزش های شما باشد.

از آنجا که مخاطبان خود را می شناسید و می دانید که وقت خود را در کجا می گذرانید، پس چرا درمورد آنچه می خواهند از برند شما ببینند اطلاعات بیشتری کسب نکنید. ایجاد پرسشنامه ها و نظرسنجی ها، روشهایی سرگرم کننده و مؤثر برای شروع جذب مخاطبان شما هستند.

انتخاب کلمات کلیدی مناسب را فراموش نکنید

به یاد داشته باشید در مورد انتخاب کلمات کلیدی مورد نظر خود برای هر محتوا فکر کنید و شتابزده عمل نکنید. خوشبختانه با Sprout Social، می توانید هشتگ یا کلمات کلیدی مارک شده را رصد کنید تا بتوانید به راحتی محتوا را در صندوق ورودی هوشمند خود وارد کنید.

در اینجا می توانید دقیقاً آنچه مردم در مورد یک کلمه کلیدی خاص می گویند یا نحوه استفاده از یک هشتگ مشخص را ببینید. این به شما کمک می کند تا با دانستن اینکه دقیقاً چه چیزی را هدف قرار دهید، استراتژی محتوا را به طور مؤثر پیاده سازی کنید. سپس می توانید ببینید که چگونه افراد پس از آن با کلمه کلیدی شما ارتباط برقرار می کنند. زمانی که بازار هدف خود را در سیستم عامل های مختلف رسانه های اجتماعی مخاطب قرار می دهید، این به شما کمک می کند تا بتوانید رقبای خود را بشناسید و جایگاه خود بین رقبا را مشاهده کنید.

انتخاب کلمه کلیدی مناسب

5- به زمان بندی انتشار پست ها توجه کنید

پس از انتخاب کلمات کلیدی مناسب، می خواهید محتوا را در شبکه اجتماعی مدنظر خود منتشر کنید. به یاد داشته باشید، یک استراتژی خوب برای تولید محتوا در شبکه های اجتماعی باید با کسب و کار شما سازگار باشد. این به شما کمک می کند تا مشتریان خود را درگیر خود کنید.

 در اینجا به چند نکته زیر توجه نمایید:

  • تصمیم بگیرید مخاطبان محتوای شما را هدف قرار دهند
  • یک موضوع و یک بستر برای محتوای خود انتخاب کنید
  • تصمیم بگیرید که کدام نوع محتوا را به اشتراک بگذارید (تصویر، اینفوگرافیک، فیلم، پست وبلاگ، به روزرسانی و غیره)
  • ارزیابی کنید وقتی مخاطب هدف شما آنلاین است پست هایتان را ارسال کنید. به عنوان مثال، مادران ممکن است هنگام تعطیلی بچه ها از مدرسه، توئیتر را مرور نکنند، یا دنبال کنندگان لینکدین ممکن است بین ساعت 9 صبح تا 4 عصر وقت کمتری را آنلاین بگذرانند.

بهترین زمان برای ارسال پست در شبکه های اجتماعی مختلف طبق تحقیقات به صورت زیر است:

  • فیس بوک: چهارشنبه تا جمعه، عصرها
  • توئیتر: هرروز هفته، عصرها
  • پینترست: هر روز هفته، شب ها
  • لینکدین: چهرشنبه تا جمعه، عصرها
  • اینستاگرام: شنبه تا چهارشنبه، عصرها

هنگامی که مشتریان خود را به طور کامل شناسایی کردید، از ابزاری با امکاناتی مانند انتشار رسانه های اجتماعی استفاده کنید تا پست های خود را قبل از موعد مقرر زمان بندی کنید. این قضیه به شما  این امکان را می دهد که هرگز فرصتی را برای تعامل با مخاطبان خود از دست ندهید.

 

6- پاسخگویی به مخاطبان و مشتریان را فراموش نکنید

با توجه به نگاه ویژه مشتریان بر ایجاد روابط با برندهای مورد علاقه خود، رسانه های اجتماعی می توانند در تقویت پیوندهای خود با مخاطبان هدف خود و ایجاد وفاداری در آنها کمک به سزایی کنند. به یاد داشته باشید هنگام ارسال محتوا در رسانه های اجتماعی، باید با مشتریان خود گفتگو کنید. تحقیقات نشان می دهد که مشتریان قبل از خرید، به طور متوسط 3 تا 4 سوال درباره آن از فروشنده می پرسند، بنابراین به این فکر کنید که چگونه می توانید به صورت آنلاین با مخاطبان خود صمیمی شوید.

پاسخگویی به سؤالات در پیام های فوری، ارسال مجدد پیام یا درگیری با مطالب و به اشتراک گذاری بازخورد مشتری، همه و همه به تقویت ارتباطات شما با جامعه کمک می کند. شما حتی می توانید از حضور در رسانه های اجتماعی خود برای پاسخگویی به شکایات مشتری استفاده کنید و به مخاطبان خود نشان دهید که به نیازهای آنها اهمیت می دهید. این یک روش عالی برای ایجاد تأثیر ماندگار در ذهن مشتریان شماست.

 

7- نظرات و دیدگاه مخاطبان را پیگیری کنید

هنگامی که به طور فعال محتوای خود را در رسانه های اجتماعی منتشر می کنید، آماده اید که استراتژی خود را پیگیری کرده و تغییراتی ایجاد کنید. از آنجایی که رایج ترین بخش هایی که قابل ردیابی هستند: تعامل، دستیابی و نرخ تبدیل می باشند، در اینجا مواردی وجود دارد که باید به آنها توجه کنید:

تعامل: چند نفر به صورت آنلاین با شما در ارتباط هستند؟ درباره تعداد بازدیدها  و کلیک روی پست های رسانه های اجتماعی خود تحقیق کنید. نظرات و اشتراک گذاری ها نیز می توانند بسیار مهم باشند.

دستیابی: چند نفر با مطالب شما درگیر هستند؟ شما می توانید این موضوع را با ارزیابی تعداد مخاطبان جدید یا دنبال کننده هایی که در طول یک ماه گذشته جمع کرده اید، بسنجید.

نرخ تبدیل: آیا استراتژی تولید محتوا در شبکه های اجتماعی شما باعث فروش می شود؟ استفاده از نرم افزارهایی برای مدیریت شبکه های اجتماعی در این راه کمک بزرگی به شما خواهد کرد.

حال که مراحل هفتگانه تولید محتوا در شبکه های اجتماعی را مرور کردیم، در ادامه قصد داریم بهترین انواع تولید محتوا در شبکه های اجتماعی را به شما معرفی کنیم.

پاسخگویی به نظرات مردم

مهمترین انواع تولید محتوا در شبکه های اجتماعی

1- محتوای تولید شده توسط کاربر

محتوای تولید شده توسط کاربر روشی مفید برای افزایش تعامل و دستیابی است. همچنین این کار می تواند حس صمیمیت و اعتماد بیشتری را برای مخاطبان جدید ایجاد کند. از طریق محتوای تولید شده توسط کاربر، مخاطبان شما متوجه می شوند که شما به آنها  اهمیت می دهید و با به اشتراک گذاشتن محتوای ایجاد شده توسط آنها، با آنها تعامل نزدیکی دارید. عکس های ارسالی توسط محصولات شما یا نظرات آنها درباره شما می تواند بهترین نوع محتوای تولید شده توسط کاربران باشد.

 

2- پادکست ها

پادکست ها مدت زمان طولانی است که در شبکه های اجتماعی منتشر می شوند، اما به تازگی رواج بیشتری پیدا کرده اند. با توجه به میزان محبوبیت آنها و مزایای استفاده از آنها، برای جذب شنوندگان بیشتر باید بر بازاریابی پادکست خود تمرکز کنید. از آنجا که برخی از سایت های اجتماعی، مانند Facebook و Twitter اجازه بارگذاری مستقیم صدا را نمی دهند، شما مجبورید؛ لینک پادکست را به اشتراک بگذارید یا یک تصویر استاتیک ایجاد کنید و صدای پادکست را در بالای صفحه قرار دهید و آن را به عنوان یک فیلم بارگذاری کنید. به این ترتیب مخاطبان شما می توانند بدون نیاز به بازدید از یک صفحه خارجی، به طور مستقیم در صفحه اجتماعی شما به آن گوش دهند. این قطعاً یکی از راه های موثر برای تولید محتوا در شبکه های اجتماعی است.

تولید محتوا در شبکه های اجتماعی

3- پخش زنده

پخش زنده یا Live در فیس بوک یک ضرورت است. ذخیره پخش زنده،  به افراد این امکان را می دهد که اگر پخش زنده آن را از دست داده اند، ضبط شده آن را تماشا کنند.  باور کنید یا نه، اما می توانید از Facebook Live به عنوان یک ماشین تولید پول استفاده کنید. بسته به محتوایی که در حال پخش آن هستید، می توانید در جریان آن تبلیغ کنید.  فقط از بینندگان بخواهید که روی یک لینک خاص در بخش نظرات کلیک کنند و برای دسترسی به اطلاعاتی که روی صفحه نمایش می دهید یا در مورد آن صحبت می کنید، فرم را پر کنند. این فقط یکی از راه های برای استفاده از پخش زنده فیسبوک برای تولید تبلیغات است. با این حال، با نگاهی مثبت به این موضوع، می توانید در پخش زنده اینستاگرام نیز به صورت کلامی یا بصری خدمات و محصولات خود را تبلیغ کنید.

 

4- اینفوگرافیک

همه عاشق اینفوگرافیک هستند، چرا که اینفوگرافیک ها معمولاً چشم نواز و آموزنده هستند. به همین دلیل، اینفوگرافیک ها معمولاً درگیری بیشتری با مخاطب ایجاد می کنند  و بعضی اوقات می توانند سهم زیادی از تولید محتوا در شبکه های اجتماعی را به خود اختصاص دهند.  اگر به دنبال ایجاد یک اینفوگرافیک هستید اما مطمئن نیستید از کجا شروع کنید، Canva چند الگوی مختلف دارد که می تواند در شروع کار به شما کمک کند. با استفاده از Canva یا ابزارهای دیگر، اینفوگرافیک های آموزنده و چشم نواز ایجاد کنید. سپس، برای کسب بهترین نتیجه، مرتباً آنها را در کانال های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید.

 

5- انتشار نظرات مشتری

به اشتراک گذاشتن توصیفات مشتری یک روش عالی برای به دست آوردن چشم اندازهای بالقوه شما برای افزایش حس اعتماد در انتخاب شما نسبت به یک رقیب است. از این گذشته، این کار به دیگر مخاطبان اجازه می دهد تا قبل از تصمیم گیری برای سرمایه گذاری، نظرات مشتریانی که درباره شرکت یا محصول شما دیدگاه یا انتقاد و پیشنهادی ارائه داده اند را مشاهده کنند. سعی کنید توصیفات مشتری را در پروفایل های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید. استفاده از این توصیفات را در تبلیغات ویدیوئی در شبکه های اجتماعی نیز در نظر بگیرید.

 

6- کتابهای الکترونیکی

کتابهای الکترونیکی خود را در کانالهای رسانه های اجتماعی خود تبلیغ کنید و متوجه می شوید که این کانال ها، منابع خارق العاده ای هستند. در مورد تبلیغ کتاب الکترونیکی بسیار مصمم باشید، تبلیغات پولی را  در شبکه های اجتماعی در نظر بگیرید. این کار باعث می شود کتاب شما در مقابل مخاطب هدف قرار بگیرد. یک کتاب الکترونیکی که ارائه دهنده اطلاعاتی درباره برند و خدمات شما باشد، می تواند شما را به موفقیت برساند، مشروط بر اینکه گزینه های هدف گذاری خود را به درستی تنظیم کرده باشید. اگر قبلاً کتاب الکترونیکی ایجاد نکرده اید، برای ایجاد آن، یک برنامه مدون تنظیم کنید. سپس آن را در کانال های رسانه های اجتماعی خود با محتوای رسانه ای چشم نواز به اشتراک بگذارید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

تولید محتوا در شبکه های اجتماعی

برخی از آمارها حاکی از آن است که تقریباً 2 میلیارد کاربر به صورت آنلاین در حال اتصال به شبکه های اجتماعی هستند و انتظار می رود این تعداد در سال 2022 به چیزی حدود 3 میلیارد کاربر برسد. نکته ای که کسب و کارهای مختلف امروز باید آن را در نظر بگیرند، این است که چگونه آنها از جمعیت زیادی که می توانند از طریق بسترشبکه های اجتماعی خود به آنها دسترسی پیدا کنند، بیشترین استفاده را داشته باشند؟

یک استراتژی مدون تولید محتوا در شبکه های اجتماعی می تواند شرایط لازم را برای شما فراهم کند تا نه تنها مخاطب ایده آل خود را پیدا کنید، بلکه با آنها در یک سطح عمیق تر تعامل داشته باشید و اعتمادی در آنها ایجاد کنید که منجر به وفاداری، افزایش نرخ تبدیل و سودهای مالی قابل توجه برای کسب و کار شما شود.

درباره‌ی مهرداد صادقی

همچنین ببینید

تبلیغات ویدئویی

تبلیغات ویدئویی چیست؟ بررسی کامل روش های آن

تبلیغات ویدئویی یکی از مهمترین انواع تبلیغات اینترنتی است که به بازاریابی شبکه های اجتماعی …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *