خانه / وبلاگ سئو / بهینه سازی تصاویر و نقش آن در سئوی وب سایت

بهینه سازی تصاویر و نقش آن در سئوی وب سایت

بهینه سازی تصاویر، یکی از مهمترین ارکان سئو داخلی سایت می باشد که نقش به سزایی در افزایش ترافیک سایت نیز دارد. درصورت استفاده صحیح و دقیق از تصاویر در مطالب و مقالات خود، به خوانندگان کمک می کنید تا مقاله شما را بهتر درک کنند. یک جمله قدیمی و رایج وجود دارد که می گوید: “یک تصویر خوب ارزش هزار کلمه را دارد” البته این جمله احتمالا در مورد گوگل صدق نمی کند، اما مطمئناً صحیح است، چرا که گاهی دیدن یک تصویر جذاب و مرتبط برای مخاطب بسیار با ارزش تر و جذاب تر از خواندن 1000 کلمه متن کسل کننده است.

بهینه سازی تصاویر

اهمیت بهینه سازی تصاویر در سئو سایت

این یک توصیه ساده است، شما باید تصاویر را به هر مقاله ای که می نویسید به صورت آنلاین اضافه کنید تا محتوای شما جذاب ترشود. علاوه براین، از آنجایی که جستجوی بصری اهمیت فزاینده ای دارد، همان طور که گوگل اذعان داشته است، می تواند به خوبی ترافیک سایت شما را افزایش دهد. اگر محتوای تصویری دارید، منطقی است که سئو تصویر را کمی ارجح تر در چک لیست سئو خود قرار دهید. شما می توانید فیلترهای جدید، داده های متا و حتی اسناد را پیدا کنید. فیلترهای جدید نشان می دهد که گوگل به طور فزاینده می داند چه محتوایی در یک تصویر نهفته است و چگونه آن تصویر در متن شما جای می گیرد. برای کمک به شما در اطمینان از بهینه سازی تصاویر، درادامه چند نکته اساسی به منظور بهینه سازی هرچه بهتر و دقیق تر تصاویر به شما آموزش خواهیم داد.

روش های بهینه سازی تصاویر

1- از تصاویر منحصر به فرد استفاده کنید که به محتوا مربوط باشند

کاربران به احتمال زیاد قبل از شروع به خواندن پست شما نسبت به تصاویر شما واکنش نشان می دهند. این طبیعت انسانی است که توجه ما به سمت تصاویر معطوف می شود. تصویری جذاب که به روشی جدید با موضوع شما در ارتباط باشد، می تواند کاربران را به اشتراک گذاری مطالب شما تشویق کند و مطمئناً تصوری ماندگار از خود به جا خواهد گذاشت. پس وقت بگذارید تا تصاویری را نشان دهید که موضوع مقاله شما را با طنز، درام یا تم عاشقانه نشان می دهد تا مخاطبان خود را در یک سطح احساسی قرار دهید و آنها را بیشتر از یک فیلم خوب، درگیرمحصول یا خدمات جدید خود کنید.

اهمیت انتخاب تصویر مرتبط

همیشه بهتر است از عکسهای اصلی و از عکس هایی که خودتان گرفته اید، استفاده کنید. صفحه وب شما به تصاویر واقعی شما احتیاج دارد. مقاله شما به تصویری متناسب با موضوع خود نیاز دارد. اگر فقط برای بدست آوردن گلوله سبز در تجزیه و تحلیل محتوای افزونه سئو، عکسی تصادفی و غیر مرتبط را انتخاب می کنید، اشتباه بزرگی را مرتکب می شوید. تصویر باید موضوع پست را منعکس کند یا اهداف مقاله را در متن ارائه دهد. سعی کنید تصویر را در نزدیکی متن یا پاراگراف مربوطه قرار دهید.

اگر یک تصویر اصلی یا تصویری دارید که می خواهید آن را رتبه بندی کنید، سعی کنید آن را در بالای صفحه نگه دارید. انتخاب تصویر مناسب اولین اصل در بهینه سازی تصاویر به منظور ارتقاء سئو سایت می باشد. انتخاب تصویری مرتبط با متن و کلمه کلیدی مورد نظر شما، سبب بهینه سازی بهتر و رتبه بندی بالاتر وب سایت شما می شود.

 

2- از بالاترین کیفیت ممکن قالب خود استفاده کنید

موتورهای جستجو، تصاویر با وضوح بالا و محتوای با کیفیت بالا را ترجیح می دهند. صفحات وب با تصاویری که وضوح ضعیف دارند یا به طور نادرست قالب بندی شده اند، می توانند توسط مخاطبان و کاربران تحریف شوند. پس با استفاده از تصاویر کم کیفیت محتوای خود را نابود نکنید!

در اینجا چند نکته  مهم در رابطه با انتخاب فرمت تصاویر وجود دارد:

  • برای اکثرکسب و کارها و تجارت های الکترونیکی، فرمت JPEG، بهترین فرمت برای تصاویرشما خواهد بود. تصاویر این فرمت بهترین کیفیت و کمترین اندازه را ارائه می دهند.
  • هرگز از فرمت GIF برای ارائه تصاویر و یا محصولات استفاده نکنید. چرا که اندازه این فایل ها بسیاربزرگ خواهد بود و روش مناسبی برای کاهش اندازه آن وجود ندارد. در صورت لزوم فقط برای تصاویر کوچک و تصاویر تزئینی از فرمت GIF استفاده کنید.
  • عکس هایی با فرمت PNG می توانند جایگزین خوبی برای JPEG و GIFS باشند. اگر فقط قادر به دریافت عکس های محصول با فرمت PNG هستید، سعی کنید از PNG-8 از طریق PNG-24 استفاده کنید. PNG ها به دلیل اندازه فایل بسیار کوچک در تصاویر تزئینی ساده، مورد استفاده قرار می گیرند.

بهینه کردن تصویر

3- اندازه فایل تصاویر خود را کاهش دهید

گوگل اهمیت زیادی به صفحات ریسپانسیو( صفحات قابل نمایش در اندازه دستگاه های متفاوت مثل موبایل) سایت شما می دهد. این بدان معناست که باید تصاویر خود را برای تلفن همراه بهینه کنید. شما با کوچک کردن فایل های بزرگ تصاویر، می توانید سرعت بار گذاری صفحات را افزایش دهید، که این امر برای مشاهده تصاویر در تلفن همراه امری مهم است. از یک تصویر با وضوح بالاتر و اندازه کوچکتر برای نمایش محصول خود استفاده کنید و گزینه ای برای بازدیدکنندگان به منظور نمایش تصویر واقعی و تصویر بزرگ شده ارائه دهید. صرف نظر از اینكه از چه ابزاری استفاده می كنید، بهینه سازی تصاویر خود مهم است زیرا این امر هم از تجربه كاربران و هم از نظر سئو به نفع سایت شما خواهد بود.

ابزارهای بسیار خوبی برای بهینه سازی اندازه تصاویر وجود دارد:

ابزارهای بهینه سازی تصویر

4- تصاویر را سازماندهی کرده و به تجربه کاربر اهمیت دهید

نحوه سازماندهی تصاویر شما به همان اندازه اهمیت دارد که انتخاب تصویر مناسب مهم است. تصاویر خود را به شکلی سازماندهی کنید که در حین مطالعه متن، برای کاربر معنا پیدا کند. به عنوان مثال، اگر شما با استفاده از یک سری تصاویر در حال نمایش یک آپارتمان برای اجاره هستید، آنها را به ترتیب منطقی که با استفاده از آن یک چشم انداز از طریق خانه نشان می دهد، فهرست کنید.

همچنین، بیننده باید اطمینان حاصل کنید که هیچ شکافی در تصاویر شما وجود ندارد. به عنوان مثال، ارائه تصاویر از زوایای جالب خودرو شما برای فروش می تواند خوب باشد. اما غفلت از جزئیات مهم مانند فضای داخلی، موتور، چراغ ها و غیره باعث می شود تا ترافیک سایت شما از بین برود. تصاویر می توانند به گونه ای که متن نمی تواند، با مخاطب ارتباط برقرار کنند، و شما می خواهید بازدید کنندگان شما یک تصویر کامل داشته باشند.

با این حال، همیشه باید اثربخشی تعداد تصاویر مورد استفاده در هر صفحه را آزمایش کنید. این می تواند یک عمل متعادل کننده باشد. زیرا کاهش تعداد تصاویر باعث بهبود زمان بارگذاری سایت می شود و می تواند نرخ کلیک را افزایش دهد. اما در عین حال، ارائه تصاویر بیشتر (مانند زوایای مختلف یک محصول) می تواند تجربه کاربر را بهبود بخشد و منجر به تبدیل های بیشتر شود. برای پیدا کردن تعادل مناسب برای مخاطبان خود، همیشه باید چندین گزینه را آزمایش کنید.

 

5- همراه تصویر خود یک شرح مختصر بگنجانید

انتخاب عنوان یا زیر نویس برای تصاویر، یکی از مهمترین مراحل بهینه سازی تصاویر در موتورهای جستجو می باشد. زیرنویس ها، مانند URL ها، توسط موتورهای جستجو قابل جستجو هستند. هرکسی که از کلمات کلیدی مرتبط با زیرنویس یا عنوان تصویر شما شما استفاده می کند، صفحه شما را که در نتایج جستجو درج شده است، پیدا می کند. نکته مهم این است که این زیر نویس هم ارتباط صفحه و هم ارتباط تصویر را حفظ می کند.

تصاویر با زیرنویس گمراه کننده، فقط نرخ گزاف گویی شما را به سرعت بالاتر می برند، و سیگنال های ضعیفی را به موتور جستجوی گوگل ارسال می کنند که نشان می دهد محتوای شما با تصاویر مطابقت مناسبی ندارد. علاوه بر این، زیرنویس ها باعث می شوند مطالب شما جذاب تر و درک آن برای خوانندگان آسان تر شود. مطابق گفته KissMetrics، نوشتن شرح تصاویر در زیر تصاویر به طور متوسط ​​300٪ نرخ توجه و دیده شدن ی تصویر را افزایش می دهد و رها کردن زیرنویسها از نظر سئو و تجربه کاربر، فرصتی از دست رفته است.

 

6- برای به حداکثر رساندن دسترسی، از متن جایگزین استفاده کنید

متن جایگزین موردی است که در بهینه سازی تصاویر اغلب نادیده گرفته می شود، و اگر یک تصویر متن جایگزین نداشته باشد، امکان دسترسی به تصویر را برای توصیف محتوای تصویر شما فراهم نمی کند. ارائه متن جایگزین، برای استفاده مترجمان یا افرادی که مشکلات بینایی دارند، بسیار مفید است. با پر کردن دقیق متن alt، شما روش دیگری برای کمک به کاربران در هضم و درک مطالب خود را فراهم می کنید. این توضیحات همچنین به غنی سازی ارتباط محتوای شما کمک می کند و می تواند با کمک به خزندگان وب با درک بهتر تصاویر، رتبه شما را در موتورهای جستجو بالا ببرد. متن جایگزین تصاویر یا خاصیت آلت، فرصتی برای تقویت محتوای شما در رابطه با تجربه کاربر و بهینه سازی موتور جستجو است.

استفاده از متن جایگزین

7- نام پرونده مناسب را انتخاب کنید

یک تصویرسئو، با نام پرونده شروع می شود. شما می خواهید گوگل بدون آنکه به آن نگاه کند، بداند که این تصویر درباره چیست؟ بنابراین از کلید واژه فوکوس خود در نام پرونده تصویر استفاده کنید. این ساده است: اگر تصویر شما طلوع خورشید در پاریس را بر فراز کلیسای جامع نوتردام نمایش می دهد، نام پرونده نباید “DSC4536.jpg” باشد، اما “notre-dame-paris-sunrise.jpg” کلید اصلی عبارت Notre Dame خواهد بود، زیرا این موضوع اصلی عکس است، به همین دلیل در ابتدای نام پرونده قرار دارد. پس در بهینه سازی تصاویر، از این مساله غافل نشوید.

 

8- ثبت تصاویر در نقشه سایت

شما می توانید از نقشه های افزودنی گوگل برای نقشه سایت خود استفاده کنید تا اطلاعات بیشتری در مورد تصاویر موجود در صفحات خود به گوگل ارائه دهید. اطلاعات نقشه سایت تصویر، به گوگل کمک می کند تا تصاویری را پیدا کند که درحالت عادی، به راحتی نمی توانیم پیدا کنیم (مانند تصاویری که سایت شما با کد JavaScript به آن می رسد)، و به شما امکان می دهد تصاویری را در سایت خود نشان دهید که می خواهید گوگل آن را بخزد و نمایه سازی کند. افزودن تصاویر به نقشه های XML شما به گوگل کمک می کند تا تصاویر خود را فهرست بندی کنید، بنابراین برای سئو بهتر و بهینه سازی تصاویر ، این کار را انجام دهید.

 

 در انتها نکات چکیده زیر را به منظوربهینه سازی هرچه بهتر تصاویر فراموش نکنید:

  • از یک تصویر مرتبط استفاده کنید که با متن شما مطابقت دارد.
  • یک نام خوب برای تصویر خود انتخاب کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که ابعاد تصویر مطابق اندازه نمایش داده شده است.
  • برای بارگذاری سریعتر اندازه پرونده را کاهش دهید.
  • برای اسکن آسان صفحه، در صورت لزوم، یک شرح مختصر به تصویر اضافه کنید.
  • از متن جایگزین استفاده کنید.
  • تصاویر را برای انتشار وسط چین کنید.
  • از تصاویر در نقشه های XML استفاده کنید.
  • تمام زمینه ای از تصویر را که می توانید به طور کامل ارائه دهید.

بهینه کردن تصویر

 

نتیجه

صعود به صدر نتایج جستجو می تواند کار سختی باشد، اما خوب است که هنگام شروع تمام نکات و جزئیات را رعایت کنید، چون ارزش تلاش کردن را دارد. برای موفقیت، شما تمام تلاش خود را انجام دهید و بهینه سازی تصاویر می تواند جرقه ای باشد که سایت شما برای پیشی گرفتن از رقبا به آن نیاز دارد. حداقل باید برای اطمینان از بهینه سازی تصاویر خود برای ارتقاء تجربه کاربران  مراحل و نکات ذکر شده در این مقاله را به دقت دنبال کنید. این موارد هنگام اجرای آیتم های سئو، معمولا نادیده گرفته می شوند یا فراموش می شوند، اما بهینه سازی تصویر از گذشته اهمیت بیشتری پیدا کرده است دارد واغلب می تواند تفاوت نتایج جستجو در بازار رقابتی امروز باشد.

درباره‌ی مهرداد صادقی

همچنین ببینید

چک لیست سئو 2019

چک لیست سئو 2019 و بررسی 14 مورد مهم آن

چک لیست سئو و داشتن یک لیست منظم از نکات کلیدی سئوی سایت، یک الزام …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *