خانه / وبلاگ دیجیتال مارکتینگ / تبلیغات اینترنتی چیست؟ 10 روش تبلیغات اینترنتی

تبلیغات اینترنتی چیست؟ 10 روش تبلیغات اینترنتی

تبلیغات اینترنتی مجموعه ابزارهایی است که برای ارائه پیام های تبلیغاتی به مردم در سراسر جهان با استفاده از اینترنت به عنوان یک پلت فرم بازاریابی جهانی مورد استفاده قرار می گیرد.

تاریخچه تبلیغات اینترنتی از کجا آغاز می شود؟ چرا تبلیغات اینترنتی مهم است؟ مزایای تبلیغات اینترنتی چیست؟ انواع تبلیغات اینترنتی کدام است؟ هزینه تبلیغات اینترنتی چقدراست؟ این ها سوالاتی است که با خواندن ادامه این مقاله که یک مقاله تبلیغات اینترنتی جامع و کامل است، پاسخ سوالات خود را خواهید یافت. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

تبلیغات اینترنتی

تاریخچه تبلیغات اینترنتی

همان گونه که فناوری های وب در دهه 1990 میلادی تکامل یافت، تبلیغات اینترنتی به عنوان یک معادل مجازی برای روش های بازاریابی سنتی مانند: تبلیغات تلویزیونی و رادیویی، تبلیغات روزنامه ها، بیلبورد ها وغیره ظاهر شد. این روند رو به رشد به گونه ای از دهه 90 میلادی تا به امروز به جلو حرکت کرده است که در سال 2019 ، بازاریابان انتظار دارند شرکت ها پول بیشتری را برای تبلیغات دیجیتال در مقایسه با تبلیغات سنتی هزینه کنند.

بیایید با مطالعه دقیق این مقاله متوجه این قضیه بشویم که چرا تبلیغات آنلاین امروزه ازمحبوبیت بالایی برخوردار شده است و انواع این تبلیغات و نحوه انجام آن به چه صورت است.

این مقاله یک مقاله آموزش تبلیغات اینترنتی کامل است، در ادامه توضیحاتی درباره اهمیت، مزایا و انواع تبلیغات اینترنتی داده می شود.

چرا تبلیغات اینترنتی مهم است؟

امروزه افراد تمایل دارند اطلاعات مربوط به محصولات و خدمات را از طریق موتورهای جستجو مانند Google ، Bing و غیره جستجو و پیدا کنند. تبلیغات اینترنتی راهی برای نشان دادن پیشنهادات و خدمات ارائه شده توسط شما به بیش از 4/3 میلیارد کاربر وب در سراسر جهان است. شما به راحتی می توانید کل جهان را از طریق اینترنت مورد هدف قرار دهید.

اهمیت تبلیغات اینترنتی

مزایای تبلیغات اینترنتی

هزینه پایین

هزینه های پایین ارتباطات الکترونیکی، هزینه نمایش تبلیغات آنلاین را در مقایسه با تبلیغات آفلاین کاهش می دهد. تبلیغات آنلاین و به ویژه رسانه های اجتماعی، یک ابزار کم هزینه برای تبلیغ کنندگان به منظور برقراری ارتباط با جوامع بزرگ مجازی می باشد. تبلیغات آنلاین، بازدهی بهتری را با هزینه کمتر نسبت به سایر رسانه ها ارائه می دهد.

امکان بررسی عملکرد

در تبلیغات اینترنتی می توانید از نتایج و بازده تبلیغات خود مطلع شوید. این کار با دسترسی به آمار مخاطب بالقوه یا پاسخ واقعی مخاطبان، تعداد بازدید تبلیغات و بررسی اینکه آیا تبلیغات به فروش منجر شده است یا خیر، صورت می گیرد. این آمار و اطلاعات در تبلیغات آنلاین به شما کمک می کند تا کمپین های تبلیغاتی خود را در طول زمان بهبود دهید.

 

گستردگی نوع تبلیغات

تبلیغ کنندگان طیف گسترده ای از روش های ارائه پیام های تبلیغاتی خود، از جمله توانایی ارسال تصاویر، ویدئو، صدا و لینک ها را دارند. بر خلاف بسیاری از تبلیغات آنلاین، تبلیغات اینترنتی نیز می تواند تعاملی باشد. به عنوان مثال، برخی از آگهی ها به کاربران امکان ورود اطلاعات را پیشنهاد می دهند یا به کاربران اجازه می دهند از تبلیغات در رسانه های اجتماعی پیروی کنند.

 

امکان هدف گذاری

در تبلیغات اینترنتی شما می توانید محدوده جغرافیایی خاصی را برای ارسال تبلیغات به کاربرات خود در نظر بگیرید یا یک آگهی شخصی به یک کاربر خاص بر اساس ترجیحات و سابقه قبلی کاربر ارسال کنید. تبلیغ کننده همچنین می تواند پیگیری کند که آیا یک بازدیدکننده قبلا یک آگهی خاص را دیده است یا خیر تا میزان مواجهه تکراری ناخواسته کاربر با آن آگهی را کاهش دهد و شکاف های زمانی مناسب را بین این مواجهه قرار دهد.

 

سرعت بالای انتشار

هنگامی که طراحی و محتوای تبلیغات کامل و بی نقص است، تبلیغات می تواند بلافاصله برای کاربر ارسال شود. تحویل و یا بارگذاری تبلیغات آنلاین در رسانه های مختلف و از طریق درگاه های مختلف سریعا و ظرف چند ثانیه صورت می پذیرد. تبلیغات اینترنتی می توانند سریعتر از همتایان آفلاین خود ویرایش و یا جایگزین شوند.

 

انواع تبلیغات اینترنتی

اینترنت فرصت های بزرگی برای ارتباط با مشتریان بالقوه ارائه می دهد، بنابراین اجازه دهید برخی از انواع مهم ترین تبلیغات آنلاین و روش های نوین تبلیغات اینترنتی در بازار مجازی را مرور کنیم.

  • تبلیغات در موتور جستجو
  • بازاریابی ایمیلی
  • تبلیغات شبکه های اجتماعی
  • بنر تبلیغاتی
  • تبلیغات پاپ آپ
  • تبلیغات پاپ باکس
  • تبلیغات ویدئویی
  • تبلیغات تلفن همراه

مزایای تبلیغ آنلاین

بازاریابی موتورجستجو

نوار جستجو گوگل نقطه شروع تبلیغات اینترنتی است. تمرکز افراد بر روی کلمه کلیدی دلخواه و خاص و تلاش برای نمایش در صفحه اول گوگل هدفی است که علیرغم دشوار بودن اما در صورت محقق شدن به مانند یک بازار تبلیغاتی رایگان و نامحدود با بازدیدهای فراوان از سمت کاربران خواهد بود.

دسترسی به صفحه اول گوگل به دو طریق انجام می شود. هر کدام از این روش ها به نوبه خود حائز مزایا معایبی هستند که بسته به شرایط می توانند مورد استفاده قرار بگیرند.

  • تبلیغات در گوگل یکی از این روش هاست. با استفاده از این ابزار می توانید با کلمات کلیدی مورد نظر خود و پرداخت هزینه مورد نظر آگهی خود را به نمایش بگذارید. مزیت این روش این است که مدت زمان حضور در صفحه اول گوگل شاید به یک روز هم نرسد. عیب بزرگ این شیوه این است که مادامی که اکانت گوگل ادوردز (پنل تبلیغات در گوگل) شارژ داشته باشد، تبلیغتان نمایش خواهد داشت و پس از اتمام آن، تبلیغات شما تا زمان شارژ مجدد محو می شود.
  • روش دوم سئو است. این فرآیند البته پروسه ای زمانبر است و تحت شرایطی خاص و با رعایت اصول سئو اعم از سئو داخلی و سئو خارجی سایت در دراز مدت به نتیجه می رسد. اما مزیت آن این است که در صورت به نتیجه رسیدن دوام و ماندگاری آن بالاست.

 

بازاریابی ایمیلی

ایمیل مارکتینگ یک رویکرد بازاریابی مبتنی بر ارتباطات از طریق ایمیل است. این نوع تبلیغات اینترنتی یکی از قدیمی ترین انواع تبلیغات اینترنتی است و در این زمینه یکی از انطباق پذیرترین هاست زیرا بازاریابان ایمیل همیشه نوآوری هایی مانند، ایمیل های تعاملی که اخیرا راه اندازی شده را جستجو می کنند.

ایمیل مارکتینگ، پلت فرمی است که دارای کمترین مزاحمت برای کاربر می باشد. زیرا کاربران با میل و رغبت قادر به انتخاب کردن برای دریافت و یا محدود کردن ایمیل، خبرنامه و تبلیغات، درهر زمان هستند.

ایمیل مارکتینگ

تبلیغات شبکه های اجتماعی

تبلیغات در شبکه های اجتماعی بیشتر معطوف به شبکه هایی مانند:  فیس بوک ، اینستااگرام ، توییتر، لینکدین و تلگرام است. شرکت ها و موسسات مختلف از طریق رسانه های اجتماعی، اخبار و تبلیغات خود را به دو طریق به مخاطبان مورد نظر ارسال می کنند:

  • ارگانیک: مثلا اگر شما وسایل آشپزخانه تولید می کنید، می توانید محتویات ارزشمند مانند ویژگی ها، روش استفاده از محصولات یا برخی از دستورالعمل ها را برای تشویق و ترغیب مشتری و ایجاد تصور یک برند جذاب در ذهن مشتری ارسال کنید.
  • هدفمند: در این مورد، می توانید از طریق نمایش پیام های تبلیغاتی هدفمند برای مخاطبان خود بر اساس سن، جنسیت، فعالیت های مورد علاقه و سایر مسائلی که علاقه و اشتراک نظر دارند، از قابلیت های رسانه های اجتماعی برای کسب و کار و تبلیغات استفاده کنید.

 

تبلیغات بنری

40 درصد از مردم آمریکا از مشاهده پیام های تبلیغاتی، تصاویر پس زمینه، پاپ آپ و تبلیغات ویدئویی با استفاده از نرم افزارهای تبلیغاتی اجتناب می کنند. علاوه بر این، بسیاری از غیر بلاک کنندگان به صورت ناخودآگاه اطلاعات مربوط به تبلیغات را نادیده می گیرند. این امربه دلیل یک پدیده روانشناختی به نام “نابینایی بنر” رخ می دهد. در صورتی بنر تبلیغاتی دیده می شود که به نوع نیاز کاربر بسیار مرتبط باشد.

صاحبان وب سایت ها از طریق ترافیک عظیمی که به سایت آنها مراجعه می کنند قصد دارند کسب درآمد کنند، بنرهای تبلیغاتی که در بالا و پایین یا کناره های هر سایت پربازدیدی امروزه قابل مشاهده است یکی از روش های نوین تبلیغات اینترنتی است.

 

تبلیغات پاپ آپ

تبلیغات پاپ آپ یا تبلیغات کلیکی یکی از قدیمی ترین روش های تبلیغات اینترنتی است که موجب افزایش رتبه سایت شده و کاربران زیادی را به سمت هدف مدنظر شما هدایت می کند. دراین تبلیغات شما به ازای هر کلیک یا بازدید کاربر از تبلیغات، مبلغ ناچیزی به او می دهید. در شرایطی که منفعت شما از این پروژه تبلیغاتی به مراتب بیشتر از مبلغ پرداختی به کاربران است. چرا که ارائه این تبلیغات ترافیک سایت شما را تا حد قابل توجهی افزایش می دهد.

تبلیغات کلیکی را معمولا بر اساس دو روش کلی قیمت گذاری می کنند:

  • CPC (هزینه هر کلیک که بر روی تبلیغ انجام می شود)
  • CPM (هزینه برای هر هزاربار نمایش آگهی)

 

تبلیغات پاپ باکس

تبلیغات پاپ باکس مانند پاپ آپ است، با این تفاوت که در تبلیغات پاپ آپ یک پنجره یا تب جدید برای شما باز شده و تبلیغ داخل آن نمایش داده می شود. اما درتبلیغات پاپ باکس، یک صفحه در داخل همان سایت باز می شود و احتیاجی به کلیک کردن نیست. این فناوری، هر زمان که آنلاین می شود، توجه مشتری را به خود جلب می کند.

چنین پیام هایی معمولا در گوشه صفحه نمایش و یا مرکز آن ظاهر می شود و یک کلیک روی آن کاربر را به یک صفحه خاص هدایت می کند. به عنوان مثال، یک کافی شاپ می تواند یک اطلاع رسانی برای صبحانه و یا اطلاع از تخفیف 20٪ برای سفارش تا 10 صبح را به صورت پاپ باکس روی صفحه سایت ارسال کند.

پاپ باکس

تبلیغات ویدئویی

تبلیغات ویدئویی یک نوع سریع از رشد بازاریابی اینترنتی است. همان طور که از نام آن پیداست، این تبلیغات در فرمت های ویدیویی قرار می گیرند و در سرویس هایی مانند YouTube ، Vimeo ، DailyMotion و Vine در رده جهانی و آپارات به عنوان نمونه داخلی، بارگذاری و برای کاربر به نمایش در می آیند. تبلیغات ویدئویی یک نوع تبلیغات اینترنتی گرانقیمت است، اما در عین حال از موثرترین آن ها می باشد.

 

تبلیغات تلفن همراه

چنین تبلیغاتی بر روی گوشی های هوشمند و تبلت ظاهر می شود. شرکت ها می توانند با پیام های تبلیغاتی ارسالی برای تلفن های همراه، کاربران موبایل را نیز تحت تاثیر پیشنهادات و تبلیغات خود قرار دهند. تبلیغات تلفن همراه به ویژه برای کسب و کارهایی با مخاطبان محلی، شدیدا پیشنهاد می شود.

البته ارسال تبلیغات در زمان مناسب نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه شود. فراموش نکنید امروزه 70 درصد بازدید کنندگان صفحات مجازی و وب سایت ها از تلفن های همراه برای این بازدید استفاده می کنند و تنها 30 درصد کاربران از طریق لپ تاپ و یا سیستم های دسکتاپ به صفحات مجازی مراجعه و از آنها بازدید می کنند.

تبلیغات تلفن همراه

هزینه تبلیغات اینترنتی چقدر است؟

زمانی که صحبت از تبلیغات اینترنتی به میان می آید، عمده مردم فکرمی کنند که تبلیغات اینترنتی کم هزینه ، کم دردسر و دارای بازده بالایی می باشد. اما این تصور تا چه حد درست است و واقعا هزینه تبلیغات اینترنتی چقدر است؟ آگهی دهندگان چقدر برای تبلیغات در وب سایت ها  و تبلیغات شبکه های مجازی هزینه می کنند؟ آیا بازده این تبلیغات در قیاس با هزینه صرف شده واقعا بالاست؟

اگر باور شما این است که تعرفه تبلیغات اینترنتی ارزان است شدیدا در اشتباه هستید. در عصر حاضر تبلیغات، هزینه چرخه محتوا و اخبار و اشتراک و انتشار آن در فضای مجازی را می پردازد. در واقع بدون هزینه های تبلیغاتی، فضای مجازی از بین خواهد رفت. به همین دلیل باور عموم مردم در این زمینه اشتباه است. البته اگر راه درست تبلیغات اینترنتی را پیدا کنید این قضیه برای شما هزینه کمتر و بازده بیشتری دارد و همان گونه که در مزایای تبلیغات اینترنتی گفتیم، هزینه پایین از مهمترین ویژگی های تبلیغات اینترنتی است.

بهترین روش تبلیغات اینترنتی کدام است؟

از میان انواع روش های تبلیغات اینترنتی شاید انتخاب یک مورد به عنوان بهترین روش تبلیغات اینترنتی کار دشواری باشد، اما به نظر می رسد، روشی که از همه وقت گیرتر و مشکل تر است، ارزان تر باشد و تداوم و ماندگاری آن بیشتر از سایر روش ها باشد. و آن روش، چیزی جز بهینه سازی سایت در موتورهای جستجو نیست. چرا که شما در این راستا با صرف زمان و صبر، محتوایی مفید و باکیفیت به مخاطبان ارائه داده که به مرور بر اعتبار سایت شما و میزان بازدید کنند گان آن می افزاید و می توانید از این رشد چشمگیرترافیک سایت خود در راستای کسب درآمد وتبلیغات بهره لازم را ببرید.

گذشته از بهینه سازی، روش تبلیغات در گوگل به لحاظ قیمت، تاثیرگذاری و بازخورد قابل دریافت توجیه داشته و یکی از هدفمندترین و محترمانه ترین انواع تبلیغات محسوب می شود. گاهی اوقات در این روش به دلیل شروع سریع جذب مشتری، سودآوری بیشتری اتفاق می افتد.

مزیت بهینه سازی سایت در موتورهای جستجو

مهمترین مزیت این روش این است که شما مخاطبان را به واسطه دنبال کردن مطالبی مفید و جامع به سایت خود می کشانید و نه صرفا به بهانه تبلیغات کالا یا خدماتی خاص. در این حالت مخاطب با رضایت کامل و سلیقه و انتخاب شخصی از تبلیغات موجود در وب سایت شما بازدید و یا استفاده می کند. اما در تبلیغاتی نظیر تبلیغات بنری و یا تبلیغات در شبکه های اجتماعی شما باید هزینه های فوق العاده سنگینی بابت تبلیغات بپردازید و این هزینه تضمین کننده بازده تبلیغات شما نیست. ایمیل مارکتینگ و تبلیغات تلفن همراه یکی دیگر از انواع تبلیغات کم هزینه اینترنتی می باشد که البته کاربران ایمیلی در کشور ما دارای تعداد محدودی بوده و ایمیل مارکتینگ فقط برای کسب و کارها و فعالیت های خاص بازدهی دارد. اما کاربران تلفن همراه می توانند هدف خوبی برای ارسال تبلیغات اینترنتی باشند.

ارتقا رتبه الکسا

امیدواریم از این پکیج کامل آموزش تبلیغات اینترنتی که در خلال این مقاله به شما عزیزان ارائه کردیم استفاده کافی و وافی را برده و توانسته باشیم در راستای توسعه کسب و کار و فعالیت های آنلاین خود، کمک و راهنمایی لازم را کرده باشیم.

درباره‌ی مهرداد صادقی زاده

مهرداد صادقی زاده
پیشرو در زمینه تولید، بهینه سازی و سئو محتوا - عاشق نوشتن و نویسندگی

همچنین ببینید

بیمه عمر

بازاریابی بیمه عمر | بررسی انواع نکات و استراتژی ها

بازاریابی بیمه عمر یکی از انواع بازاریابی های مربوط به بیمه می باشد. بیمه عمر، …