خانه / دسته‌بندی نشده / بازاریابی غیرحضوری چیست؟ بررسی مزایا و انواع آن

بازاریابی غیرحضوری چیست؟ بررسی مزایا و انواع آن

بازاریابی غیرحضوری نوعی از بازاریابی است که در برابر بازاریابی حضوری و بازاریابی مستقیم قرارمی گیرد. در بازاریابی غیرحضوری یک فروشنده می تواند مشتری ها را برای خرید محصولات یا خدمات، از طریق بازاریابی تلفنی یا از طریق ویدئو کنفرانس یا چت تصویری مجاب کند. بازاریابی غیرحضوری همچنین می تواند شامل موارد فروش ضبط شده باشد که از طریق شماره گیری اتوماتیک از طریق تلفن برنامه ریزی شده اند.

بازاریابی غیرحضوری در واقع جزئی از بازاریابی بین المللی نیز به حساب می آید، که در آن از طریق ارتباطات راه دور و غیرحضوری با کشورهای طرف قرارداد ارتباط برقرار می شود. ظهور بازاریابی غیرحضوری از قرن نوزدهم میلادی و با ترویج اپراتورهای تلفن کلید خورد. استخدام بازاریابان غیرحضوری و اپراتورهای فروش در طول قرن بیستم محبوب شد.

بازاریابی غیرحضوری

نقش زنان در زمینه بازاریابی غیرحضوری

بازاریابی غیرحضوری، یکی از زمینه هایی است که در آن بیشتر از زنان استفاده می شود. دلیل اصلی استخدام اپراتورهای زن در این واقعیت نهفته است که کار زنان نوعی کار ارزان قیمت تلقی می شود، فروشندگان زن، معمولا 20 تا 30 درصد کمتر از اپراتورهای مرد دستمزد می گیرند. همچنین تحقیقات نشان داد كه زنان از عملكردی بهتر و مؤدبانه تر در مواجهه با مشتری برخوردار هستند. علاوه بر این، آرامش و ظریف تر بودن صدای زن، یک کیفیت طبیعی به حساب می آید که اثری بیشتر روی مخاطبان می گذارد.

انواع بازاریابی غیرحضوری

بازاریابی غیرحضوری می تواند به دو طریق اصلی انجام شود:

بازاریابی ورودی

پس از ورود افراد به وب سایت شما، تیم فروش شما می تواند با استفاده از ابزارهای مکالمه مانند ایمیل، چت آنلاین و یا تلفن، با آنها درگیر شود و با معرفی برند شما، عملیات بازاریابی را انجام دهد. سپس تیم خدمات مشتری شما می توانند سوالات نهایی مشتریان را جواب داده و آنها را جذب کنند.

بازاریابی برون مرزی

بازاریابی برون مرزی نوعی از بازاریابی است که فعالیت های بازاریابی را خارج از کشور مبدا انجام می دهد. این نوع بازاریابی غالبا به عنوان بازاریابی جهانی نیز نام گذاری می شود. دربازاریابی برون مرزی نیز بازاریابان به وسیله تلفن، ویدئو کنفرانس و یا چت آنلاین به انجام پروسه بازاریابی و برقراری ارتباط با مشتریان خارجی می پردازند.

 

مزایای استفاده از بازاریابی غیرحضوری

اصلی ترین مزیت استفاده از بازاریابی غیرحضوری برای ارتقاء کسب وکار شما این است که به شما این امکان را می دهد تا بلافاصله میزان علاقه مشتری خود را به محصولات یا خدمات خود سنجید. علاوه بر این به شما این امکان را می دهد تا موارد زیر را انجام دهید:

  • یک سرویس فروش تعاملی و شخصی تر ارائه کنید.
  • یک گزارش فوری با مشتریان خود ایجاد کنید.
  • مسائل فنی را با وضوح بیشتری توضیح دهید.
  • تعامل مناسب با مشتریان و ایجاد قرار ملاقات.
  • از راه دور و به صورت غیرحضوری محصولات وخدمات خود را بفروشید.
  • رسیدن به مشتریان بیشتر نسبت به فروش حضوری.
  • به مشتریان جدید و بالقوه دست پیدا کنید.
  • به نتایجی برسید که قابل اندازه گیری باشد.

 

مضرات بازاریابی غیرحضوری

بازاریابی غیرحضوری می تواند به همان اندازه که جنبه های مثبت دارد، جنبه های منفی نیز داشته باشد. به معایب زیر توجه کنید:

  • هنگام قراری ارتباطات برون مرزی اگر به اختلاف زمانی توجه نکنید، ممکن است دچار دردسر شوید.
  • لیست های مشتری ممکن است همیشه تمیز و صحیح انتخاب نشده باشد، این شما را با خطر بالقوه نقض قانون روبرو می کند.
  • تهیه لیست های مشتری می تواند بسیار پر هزینه باشد.
  • اگر بازاریابی غیرحضوری ضعیف انجام شود، برای برند شما تصویری منفی به دنبال دارد، که می تواند به اعتبار کسب و کار شما آسیب برساند.
  • در بازاریابی غیرحضوری امکان جایگزینی تیم فروش وجود دارد و این می تواند احساسات منفی در بین کارکنان شما ایجاد کند.

بازاریاب غیرحضوری

انواع بسترهای ارتباطی در بازاریابی غیرحضوری

  • تلفن
  • چت آنلاین
  • ایمیل
  • ویدئو کنفرانس
  • نامه بازاریابی

تلفن

بازاریابی با استفاده از تلفن، اصلی ترین و مهمترین روش بازاریابی غیرحضوری است. بازاریابی تلفنی نوعی بازاریابی مستقیم است، به این معنی که به جای استفاده از رسانه های جمعی برای دستیابی به مخاطبان، شرکت ها به صورت جداگانه با استفاده از تلفن یا پست صوتی با مصرف کنندگان تماس می گیرند. با وجود عدم توجه عمومی به تماس های تحت عنوان بازاریابی تلفنی اما همچنان این نوع بازاریابی به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. یک دلیل قانع کننده که بازاریابی تلفنی همچنان مورد علاقه شرکت هاست، “قابلیت ردیابی” آن است، بدین معنی که می توان تشخیص داد که تعداد پاسخ های مثبت مشتریان از تماس های بازاریابی چگونه است. بازاریابی تلفنی گاها بازده بالاتری از بازاریابی اینترنتی نیز دارد، هرچند که معایب و محدودیت های خاص خودش را نیز خواهد داشت.

 

چت آنلاین

در بسیاری موارد، گفتگوی آنلاین، بسترانتخاب مشتریانی است که به دنبال برقراری ارتباط با شرکتی هستند كه با آنها مشغول به كار هستند. به طور خاص، 30٪ از مشتریان انتظار دارند، وب سایت ها گزینه چت زنده را ارائه دهند. برای مشتریان در دستگاه های تلفن همراه، این درصد به بالاترین میزان، یعنی 62٪ می رسد. واضح است که چت زنده یک مزیت است، اما برخی از شرکت ها با ارائه چت آفلاین، نتایج بهتری را نیز مشاهده کرده اند. یک سیستم چت آنلاین برای وب سایت خود در نظر بگیرید، و یکی از کارمندان خود را به عنوان پشتیبان آنلاین، مسئول پاسخگویی به سوالات مردم قرار دهید. چت آنلاین یکی از مهمترین انواع بازاریابی غیرحضوری می باشد.

تحقیقات نشان داده که وب سایت هایی که قابلیت چت آنلاین را دارا می باشند، افزایش قابل توجهی در میزان فروش خود مشاهده کرده اند. یک سرویس چت آنلاین به روز شده را به وب سایت خود اضافه کنید که بازدید کنندگان را ترغیب کند شماره تلفن خود را وارد کنند و به شما اجازه دهد متنی را برای آنها ارسال کنید. پس از این مکالمه، شما اطلاعات مشتریان را در اختیار دارید و می توانید  از این طریق کنترل و پیگیری بیشتری داشته باشید و در موقع مناسب با اجرای فرآیند ریمارکتینگ مشتریان بیشتری را به فروش تبدیل کنید.

چت آنلاین

ایمیل

ایمیل مارکتینگ، استفاده از ایمیل برای ایجاد روابط بالقوه با مشتریان از راه دور و به صورت غیرحضوری می باشد. ایمیل مارکتینگ یکی از بخش های مهم بازاریابی غیرحضوری است که بازاریابی آنلاین از طریق وب سایت ها، رسانه های اجتماعی و وبلاگ ها را نیز شامل می شود. ایمیل مارکتینگ اساسا همان  نامه نگاری مستقیم است و در آن به جای ارسال محتوا ازطریق پست، پیام ها از طریق ایمیل به صورت الکترونیکی برای مخاطب ارسال می شوند. در واقع بازاریابی ایمیلی به کسب و کار شما این اجازه را می دهد تا مشتریان خود را از پیشنهادات و پیام های بازاریابی خود در اسرع وقت و با صرفه جویی در زمان و هزینه آگاه کنید.

 

ویدئو کنفرانس

کنفرانس ویدئویی یا ویدئو کنفرانس نوعی کنفرانس از راه دور است که در آن دو یا تعداد بیشتری از افراد می توانند به صورت بصری با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و با یکدیگر تعامل داشته باشند. این روش، کسب و کارها و سازمان ها را قادر ساخته است تا بدون نیاز به انتقال به یک مکان خاص، جلساتی رو در رو با مخاطبان ومشتریان خود داشته باشند. ویدئو کنفرانس روشی بسیار رایج و قدرتمند برای فعال کردن نمایش ها، همایش ها و سایر مطالب ویدئویی و صوتی به صورت زنده است. بنابراین کنفرانس ویدئویی هم برای مشاغل و هم برای شرکت ها مفید است. یکی از کاربردهای عمده ویدئو کنفرانس در بازاریابی غیرحضوری، مربوط به تعامل و ارتباط با مشتریان برون مرزی می باشد.

ویدئو کنفرانس کمک می کند تا فاصله بین شما ومشتریان کوتاه شود. کنفرانس ویدئویی همچنین در مقایسه با یک اتصال ویدئویی معمولی، به پهنای باند بالایی نیاز دارد. کنفرانس ویدئویی باعث شده است تا مشاغل و سازمان ها بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و این منجر به ارائه مزایای پرشماری از جمله کاهش هزینه های سفر، تکمیل سریعتر پروژه ها و ایجاد ارتباطات بهتر بین اعضای یک تیم با مشتریان می باشد. کنفرانس ویدئویی می تواند یک مزیت برای هر کسب و کاری باشد که پایه و اساس آن بازاریابی غیرحضوری است.

ویدئو کنفرانس

نامه بازاریابی

ارسال نامه بازاریابی یکی از راه های بازاریابی غیرحضوری به روش سنتی می باشد. برای ارائه خدمات و محصولات به بازار، از جمله مدیریت رویداد، آموزش، تبلیغات و بازاریابی، باید شخصا به مشتریان خود نزدیک شوید. روش انجام این کار نوشتن نامه ای مؤثر برای تعامل با آنها است. برای اینکه یک شرکت یا فرد بتواند خدمات خود را در بازار معرفی کند، تبلیغ آن توسط رسانه ها ضروری است و این ارتباط باید کاملا واضح و مختصر باشد و شامل تمام داده های لازم برای مؤثر بودن آن باشد. چنین نامه ای حضور شما را در بازار بیان می کند و به عنوان یک عامل حسن نیت وبرای مشتریان آینده نگر شما عمل می کند. هیچ راه بهتری برای ارسال یک نامه بازاریابی از طریق بروشور، کاتالوگ و یا تراکت تبلیغاتی وجود ندارد، زیرا این امر به تعامل شخصی کمک می کند.

نکات مهم در نوشتن یک نامه بازاریابی

  • نام سازمان خود و خدمتی را که ارائه می دهید ذکر کنید.
  • با ذکر تجربه یا صلاحیت، اعتماد ایجاد کنید.
  • دقیق و مختصر باشید و به یاد داشته باشید که حقایق مربوط را بیان کنید.
  • در مورد مزایای مختلفی که ممکن است مشتری به دست آورد صحبت کنید و از آنها بخواهید که به محصولات یا خدمات شما اعتماد کنند.
  • در صورت امکان، مشوق ها را نیز در نظر بگیرید، مثل تخفیف ویژه یا هدایای رایگان.
  • همیشه آدرس و شماره تلفنی را ذکر کنید که امکان ارتباط مشتری با شما وجود داشته باشد.

نتیجه گیری

انتخاب روش مناسب و اجرای صحیح فرآیند بازاریابی غیرحضوری به معنای افزایش میزان فروش و تعامل با مشتریان است. استفاده از بازاریابی غیرحضوری برای کاهش زمان و هزینه و افزایش میزان تعامل و تقویت روابط با مشتریان، ایده ای بسیار عالی است. پس از همین حالا شروع کنید و به سمت موفقیت قدم بردارید.

_____________________________________________________________

همچنین در زمینه ی بازاریابی میتوانید مقالات زیر را مطالعه نمایید:

  1. بازاریابی بیمه عمر
  2. استراتژی بازاریابی
  3. تبلیغات در گوگل
  4. روش های جدید بازاریابی
  5. بازاریابی غیرمستقیم
  6. بازاریابی دهان به دهان
  7. بازاریابی اجتماعی
  8. بازاریابی ارزان

درباره‌ی مهرداد صادقی زاده

مهرداد صادقی زاده
پیشرو در زمینه تولید، بهینه سازی و سئو محتوا - عاشق نوشتن و نویسندگی

همچنین ببینید

بازاریابی اجتماعی

بازاریابی اجتماعی چیست؟ نحوه اجرا و بررسی مزایا

بازاریابی اجتماعی نوعی از بازاریابی است که در آن اهداف تجاری ومالی در درجه اول …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *