خانه / دسته‌بندی نشده / تبلیغات سیاسی چیست؟ بررسی کامل انواع روشها

تبلیغات سیاسی چیست؟ بررسی کامل انواع روشها

تبلیغات سیاسی  شامل هرگونه نمایش تبلیغاتی اعم از، تبلیغات روزنامه ها ، بیلبوردهای تبلیغاتی، علائم، بروشورها، مقالات، تابلوفرش ها، اعلامیه ها، نامه ها، برنامه های رادیویی یا تلویزیونی، تبلیغات اینترنتی و تبلیغات شبکه های اجتماعی یا سایر وسایل ارتباط جمعی است، که به منظورجذب مخاطب، به صورت مستقیم یا غیر مستقیم، برای رای یا حمایت مالی یا پشتیبانی دیگر در هر کارزار انتخاباتی انجام می گردد. تبلیغات سیاسی می تواند شامل نامه هایی به سردبیر مجلات و روزنامه ها، اخبار یا چاپ مقالات ویژه، پاسخ به سرمقاله ها در یک روزنامه، یا برنامه ای در رادیو یا تلویزیون که به طور منظم پخش می شود، باشد.

تبلیغات سیاسی

الزامات کلی در تبلیغات سیاسی

  • بیشتر تبلیغات سیاسی نیاز به شناسایی حامی مالی دارد (یک پیام کوتاه که توضیح می دهد چه کسی برای تبلیغات هزینه کرده است). نوع آگهی، نحوه انتشار تبلیغ، نوع پخش و غیره، نحوه نمایش شناسه حامی را تعیین می کند.
  • اظهارات مربوط به نامزدها در تبلیغات سیاسی باید صادق باشد.
  • هنگامی که عکس های نامزد در تبلیغات سیاسی ظاهر می شوند، حداقل باید یک عکس در 5 سال گذشته گرفته شده باشد و نمی توان تماما به عکس های قدیمی رجوع کرد.
  • برای مشخص کردن دفتر یا موقعیتی که یک نامزد به دنبال آن است، تبلیغات سیاسی لازم نیست. این دستورالعمل ها برای تبلیغات سیاسی است که توسط یک نامزد حمایت مالی می شود یا با یک نامزد هماهنگ شده است.

نحوه  اجرای تبلیغات سیاسی

در تبلیغات سیاسی استفاده از یک کمپین تبلیغاتی از طریق رسانه ها برای تاثیرگذاری بر یک بحث سیاسی و در نهایت رای دهندگان ضروری است. این تبلیغات توسط مشاوران سیاسی و کارمندان مبارزات سیاسی طراحی می شود. بسیاری از کشورها استفاده از رسانه های پخش ( رادیو تلویزیون) را برای پخش پیام های سیاسی محدود می کنند. در اتحادیه اروپا، بسیاری از کشورها از ترس اینکه گروه های ثروتمند بتوانند کنترل زمان پخش را به دست آورند، اجازه پخش تلویزیونی یا رادیویی را نمی دهند.

تبلیغات سیاسی در کشورهای مختلف

در دو کشور انگلستان و ایرلند، تبلیغات پولی ممنوع است، اگرچه به احزاب سیاسی تعداد محدودی فرصت برای شرکت در برنامه های رادیو وتلویزیون در طول زمان انتخابات داده می شود. ایالات متحده آمریکا دارای یک بازار بسیار آزاد برای تبلیغ پیام های سیاسی می باشد. کانادا اجازه پخش سیاسی را می دهد اما هزینه دسترسی بالایی از نامزدهای انتخاباتی دریافت می کند.

کمپین ها می توانند شامل چندین رسانه مختلف (بسته به قانون محلی) باشند. مدت زمان تبلیغات سیاسی ممکن است در کشورهای مختلف بسیار متفاوت باشد، در حالی که فعالیت های تبلیغاتی در ایالات متحده یک سال یا بیشتر طول می کشد، در کشورهایی مانند انگلستان و ایرلند، تبلیغات فقط به مدت کوتاهی در حدود چند هفته قبل از انتخابات توسط قانون محدود می شود. تبلیغات در رسانه های اجتماعی به یکی از ارکان تبلیغات سیاسی تبدیل شده است، زیرا این امکان را فراهم می آورد که به گروه های بزرگتری از مخاطبان و حامیان با تلاش و هزینه فیزیکی بسیار کمی پیام دهیم و مزیت دیگر آن این است که کل فرآیند پیام رسانی از طریق این کانال ها غالبا از دست مدیران کمپین خارج نمی شود و تحت کنترل است. رسانه های اجتماعی مانند فیسبوک، توئیتر و اینستاگرام در این زمینه سرآمد هستند.

بد نیست بدانید:

برخلاف تبلیغات در روزنامه ها و مجلات، بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، تبلیغات سیاسی را در رسانه های پخش مانند رادیو تلویزیون و حتی اینترنت که به اهداف سیاسی منجر می شوند، اعم از تبلیغات سیاسی احزاب و همچنین حمایت سیاسی توسط گروه های غیر حزبی محدود کرده اند. این محدودیت ها بر این اساس توجیه شده است که این ممنوعیت زمینه ای را برای رقابتی عادلانه فراهم می کند که در آن منافع پولی و تبلیغات بیشتر نتواند در گفتمان سیاسی یک کشورمزیت محسوب شده و رای بیشتری کسب کنند. رسانه های پخش به دلیل برخورداری از نفوذ بالایی که دارند، در این کشورها محدود شده اند.

تبلیغ سیاسی

 

انواع تبلیغات سیاسی

1- تبلیغات حمله

در مبارزات سیاسی، یک نوع تبلیغات تحت عنوان “تبلیغات حمله” وجود دارد که در آن یک پیام طراحی شده است تا یک حمله شخصی به یک نامزد مخالف یا حزب سیاسی به منظور کسب حمایت برای نامزد حمله کننده و جذب رای دهندگان بیشتر انجام شود. تبلیغات حمله اغلب بخشی از کمپین های منفی یا کمپین های لکه دار انتخاباتی می باشند و در کمپین های بزرگ یا با اعتبار بالا، ممکن است از طریق رسانه های جمعی پخش و منتشر شوند. یک تبلیغ حمله به طور کلی با هشدار خطرات سیاسی، طرف مقابل را نقد می کند. براساس تحقیقات، این تبلیغ به سادگی روی مردم اثر می گذارد. تبلیغات حمله تلویزیونی در دهه 1960 در ایالات متحده آمریکا برجسته شد. تبلیغات حمله معمولا در مناظره های تلویزیونی یا در برنامه های رادیویی توسط نامزدی، علیه دیگر نامزدهای انتخاباتی انجام میپذیرد.

2- برچسب سپر

“برچسب سپر” یک برچسب است که حاوی یک پیام می باشد. این برچسب به سپرخودرو متصل می شود و توسط خودروهای دیگر و مردم قابل خواندن است. استفاده از برچسب سپر در برخی کشورها مانند آمریکا، به هنگام انتخابات کاربرد گسترده ای دارد. از برچسب سپر اغلب در وسایل نقلیه تجاری استفاده می شود تا مردم بتوانند درباره عادات رانندگی، پیامی ایمنی دریافت کنند. برچسب سپر می تواند حاوی پیامی تجاری، مذهبی، سیاسی، شوخ طبعی و یا در حمایت از یک تیم ورزشی یا سازمان باشد. آنها ممکن است یک موقعیت فلسفی یا سیاسی خاص را ارتقا دهند یا با آن مخالفت کنند. در بعضی از کشورها، مانند ایالات متحده آمریکا، برچسب سپر یک روش محبوب برای نشان دادن حمایت از یک نامزد انتخاباتی که یک حزب دولت است و در سال های انتخابات رایج تر می شود.

نمونه برچسب سپر در حمایت از اوباما رئیس جمهور اسبق آمریکا

3- بوم سازی

این نوع تبلیغات سیاسی عبارت است از شروع منظم تماس مستقیم با افراد، که معمولا در طول مبارزات سیاسی استفاده می شود. بوم سازی به دلایل زیادی انجام می گیرد است: کارزار سیاسی، جمع آوری کمک های مردمی، آگاهی از جامعه، درایوهای عضویت و موارد دیگر. مبارزان برای تماس شخصی با مردم وارد عمل می شوند. تبلیغات بوم توسط احزاب سیاسی و گروه های تبلیغ کننده برای شناسایی هواداران، ترغیب افراد  و اضافه کردن رأی دهندگان از طریق ثبت نام رای دهندگان به کار می رود. بوم سازی سیاسی سازمان یافته، به یک ابزار اصلی در کارزارهای انتخاباتی در انگلیس تبدیل شده و یک عمل اصلی است که توسط هزاران داوطلب در هر انتخابات در بسیاری از کشورها با سیستم های سیاسی مشابه انجام شده است.

4- وعده انتخاباتی

وعده انتخاباتی یکی از مهمترین انواع تبلیغات سیاسی است. وعده انتخاباتی در واقع دادن یک وعده یا تضمین برای محقق کردن یک خواسته، به عموم مردم است که توسط نامزد یا حزب سیاسی که در تلاش برای برنده شدن در انتخابات است، داده می شود. در سراسر اروپا و آمریکا، احزاب سیاسی معمولا به وعده های انتخاباتی خود عمل می كنند.

احزابی که بعد از انتخابات، دفتر اجرایی دارند، عموما درصدهای بسیار زیادی از تعهدات انتخاباتی خود را برآورده می کنند، در حالی که احزابی که دفتر اجرایی ندارند، عموما درصد های پایینی از تعهدات خود را برآورده می کنند. تحقق تعهدات توسط احزاب حاکم بر دولت، به طرق مختلف منعکس کننده تقسیم قدرت است. آرایش اصلی تقسیم قدرت که بر تحقق تعهد تأثیر می گذارد، بین دولت های تک حزبی و ائتلاف ها تفاوت دارد، نه بین دولت های با و بدون اکثریت قانونگذار.

بیشترین درصد تحقق تعهد، طبق آمار برای احزاب حاکم در انگلستان، سوئد، پرتغال، اسپانیا و کانادا مشاهده شده است که بیشتر آنها توسط مدیران تک حزب اداره می شد. برای احزاب حاکم در آلمان درصد کمتری از تعهد مشاهده شده است یا کشورهایی نظیر؛ هلند، اتریش، بلغارستان، ایرلند و ایتالیا که بیشتر آنها در ائتلاف ها اداره می شدند.کاندید انتخاباتی در حال سخنرانی

5- تبلیغات سیاسی منفی

مبارزات انتخاباتی منفی، در واقع روند انتشار آگاهانه اطلاعات منفی در مورد شخص یا حزبی است که به منظور بدتر کردن تصویر عمومی وی انجام می گیرد. انتشار آگاهانه چنین اطلاعاتی می تواند با انگیزه تخریب یا با ذهنیتی صادقانه برای هشدار دادن به دیگران در رابطه با نواقص موجود در نامزد یا حزب انتخاباتی مد نظر باشد. تبلیغات سیاسی منفی می تواند تصویر عمومی یک نامزد انتخاباتی را خراب کند. تصویر عمومی را می توان به عنوان شهرت، عزت، احترام، پذیرش ظاهر یک فرد یا نهاد، ارزش ها و رفتار وی توسط عموم مردم یا یک گروه اجتماعی تعریف کرد.

برای موفقیت، مبارزات منفی باید ارزش های فعلی گروه مورد نظر را در نظر بگیرد. حامیان مالی مبارزات انتخاباتی منفی، غالبا دلایلی را برای حمایت از ایده های منفی ذکر می کنند. کسانی که فعالیتهای سیاسی منفی انجام می دهند، گاهی اوقات می گویند که مردم باید درباره شخصی که به او رأی می دهند، همه چیز را بدانند، تمام نواقص و نقطه ضعف ها حتی اگر به ضرر او باشد.

6- تحقیقات مخالف

در سیاست ایالات متحده آمریکا، تحقیقات مخالف، عمل جمع آوری اطلاعات علیه حریف سیاسی یا طرف مقابل است که می تواند برای بی اعتبار کردن یا تضعیف وی انجام شود. این اطلاعات می تواند شامل شرح حال، فعالیت های حقوقی، جنایی، پزشکی، آموزشی، مالی و همچنین پوشش رسانه ای قبلی یا سابقه انتخاباتی یک سیاستمدار باشد. تحقیقات مخالف همچنین می تواند مستلزم استفاده از “ردیاب” برای دنبال کردن فرد و ثبت فعالیت ها یا سخنرانی های سیاسی او باشد. این تحقیق معمولا در بازه زمانی بین تبلیغات تا زمان برگزاری انتخابات واقعی انجام می شود. اما احزاب سیاسی بانک های اطلاعاتی دقیقی دارند که می توانند چندین دهه را پوشش دهند و نقاط ضعف رقبا را برجسته کنند. این نوع تبلیغات سیاسی غالبا مورد استفاده قرار می گیرند و به عنوان مؤلفه ای از مبارزات منفی شناخته می شود.

مناظره انتخاباتی

سکوت انتخابات در تبلیغات سیاسی

سکوت انتخابات، به ممنوعیت فعالیت های تبلیغات سیاسی قبل یا در حین برگذاری انتخابات ریاست جمهوری یا احزاب گفته می شود.  طبق این قاعده، در بعضی از کشورها، مانند اسلوونی و لهستان، تلاش برای متقاعد کردن مردم برای رای دادن به نامزد یا حزب سیاسی خاص در روز انتخابات ممنوع است. برخی از کشورها اعلام کرده اند که از نظر قانونی، سکوت انتخاباتی با توجه به آزادی بیان، مغایر قانون است. این در حالی است که در برخی از دموکراسی های جهان “به منظور ایجاد توازن در فعالیت های انتخاباتی و حفظ فضای رای گیری آزاد” سکوت انتخاباتی مورد استفاده قرار می گیرد.

میزان سکوت انتخاباتی در کشورهای مختلف

  • استرالیا (ممنوعیت تبلیغات تلویزیونی و رادیویی از نیمه شب چهارشنبه قبل از روز رای گیری تا پایان روز رای گیری. روز رای گیری همیشه یک شنبه است)
  • کانادا (ممنوعیت تبلیغات در روز انتخابات)
  • مصر (48 ساعت قبل از انتخابات)
  • فرانسه (24 ساعت قبل از انتخابات)
  • هند (48 تا 24 ساعت قبل از روز رای گیری)
  • اندونزی (3 روز قبل از روز رای گیری)
  • ایتالیا (24 ساعت قبل از انتخابات)، همچنین گفتن اسامی کاندیداها در تلویزیون از یک ماه قبل از انتخابات ممنوع است (به جز برنامه های خبری تلویزیونی)
  • مالزی (روز انتخابات)
  • نیوزلند (12 ساعت قبل از انتخابات)
  • ایران (24 ساعت قبل از رای گیری)

انتخابات

اثرات تبلیغات سیاسی

تحقیقات علوم سیاسی نشان داده است که تبلیغات منفی (که با گذشت زمان افزایش یافته است) در کاهش پشتیبانی و مشارکت مردم در انتخابات معمولا تاثیر گذار است. به گفته دانشمندان علوم سیاسی تبلیغات منفی موفق می شوند اگرچه مشارکت کلی را کاهش می دهند. آنها همچنین دریافتند که “تبلیغات منفی برای جمهوری خواهان بهتر از دموکرات ها و برای مردان بهتر از زنان است.” متاسفانه، تبلیغات منفی به طور بازدهی بالاتری از تبلیغات مثبت دارد.

تبلیغات سیاسی مثبت یا منفی؟

اثبات شده است که هر دو نوع تبلیغات سیاسی مثبت و منفی، نقش های مختلفی را در رابطه با ارزیابی کاندیداها ایفا می کنند. تبلیغات مثبت، که معمولا در ابتدای کارزار آغاز می شوند، با هدف تقویت یا معرفی مجدد یک نامزد از طریق تقویت تصویر و ویژگی های مثبت وی انجام می شود. تبلیغات منفی یا حمله ای به دلیل تأثیر آنها بر حافظه و توانایی شکل گیری نگرش نسبت به نامزدها مورد بررسی قرار گرفته است. هر دو متغیر برای تعیین اثربخشی تبلیغات منفی اندازه گیری می شوند.مزیت این تکنیک این است که گاهی اوقات می تواند بسیار معکوس عمل کند، زیرا این تبلیغات به نامزد حمله کننده نیز آسیب می رساند.

یک مطالعه انجام شده درمورد تأثیر تبلیغات سیاسی بر روند سیاسی نشان می دهد که ” فهم اختلافات واضح بین نامزدها” توسط مردم به طور معمول منجر به سطح بالاتری از اعتماد به نفس در انتخاب رای دهندگان می شود و می تواند میزان مشارکت در روند انتخابات را گسترده تر کند.

تبلیغات سیاسی

_____________________________________________________________

همچنین در زمینه ی تبلیغات میتوانید مقالات زیر را مطالعه نمایید:

  1. تبلیغات در گوگل
  2. تبلیغات ویدیویی
  3. تبلیغات رایگان
  4. تبلیغات خلاقانه
  5. تبلیغات فرهنگی
  6. تبلیغات سه بعدی
  7. تبلیغات موبایل
  8. تبلیغات پاپ آپ

درباره‌ی مهرداد صادقی

همچنین ببینید

تبلیغات سه بعدی

تبلیغات سه بعدی چیست؟ بررسی 8 مزیت این تبلیغات

تبلیغات سه بعدی (3D)، یک لایه 3 بعدی و تعاملی را به تبلیغات معمولی 2 …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *