خانه / دسته‌بندی نشده / فاکتورهای سئوی سایت (آخرین بروز رسانی گوگل)

فاکتورهای سئوی سایت (آخرین بروز رسانی گوگل)

فاکتورهای سئوی سایت به مجموعه عواملی گفته می شود که به طور مستقیم یا غیر مستیم در رتبه بندی و سئو داخلی و سئو خارجی سایت شما تاثیر می گذارند. شاید شنیده باشید که گوگل قبل از تصمیم گیری در مورد اینکه کدام وب سایتها را در بالای نتایج جستجو نمایش دهد، از بیش از 200 فاکتور سئوی سایت استفاده می کند و اگر این واقعیت داشته باشد، همه فاکتورهای سئوی سایت برابر نیستند. در این مقاله مهمترین فاکتورهای سئوی سایت را که باید در مورد آنها بیشتر بدانید، به تفصیل توضیح خواهیم داد و نحوه بهینه سازی وب سایت خود را برای دستیابی به رتبه های بالاتر در موتورهای جستجو به شما آموزش خواهیم داد.

فاکتورهای سئوی سایت

منظور از فاکتورهای سئوی سایت چیست؟

فاکتورهای سئوی سایت مجموعه قوانینی است که موتورهای جستجو در طی فرآیند رتبه بندی برای تصمیم گیری در مورد صفحات نمایش در صفحات نتایج موتور جستجو (SERPS) از آن استفاده می کنند. چرا دانستن در مورد عوامل مختلف رتبه بندی سئو مهم است؟ جواب ساده است. اگر می خواهید وب سایت شما در نتایج ارگانیک موتور جستجو رتبه بالایی داشته و از ترافیک خوبی برخوردار باشد، باید اطمینان حاصل کنید که به این قوانین پایبند هستید.

عوامل رتبه بندی گوگل همیشه تغییر می کند، اما چگونه می توانید از این تغییرات مطلع شوید؟ درست است که موتورهای جستجو، به ویژه گوگل، سالانه تغییرات زیادی را در الگوریتم های رتبه بندی خود ایجاد می کنند. اما هدف آنها بهبود کیفیت نتایج جستجو و رضایت کاربرانشان است. با این وجود، چندین فاکتور مهم رتبه بندی وجود دارد که پایه و اساس بهینه سازی موتورهای جستجو است. ممکن است گوگل در الگوریتم خود، از بیش از 200 عامل رتبه بندی استفاده کند اما همه عوامل برابر نیستند. در ادامه لیستی از مهمترین فاکتورهای سئوی سایت بر اساس آخرین بروز رسانی گوگل را به شما ارائه می دهیم.

 

مهمترین فاکتورهای سئوی سایت

در اینجا لیستی از 10 عامل مهم رتبه بندی که باید به آنها توجه کنید وجود دارد:

عوامل رتبه بندی گوگل

1- بهینه سازی وب سایت

اگر موتورهای جستجو نمی توانند به درستی به وب سایت شما دسترسی پیدا کنند، از نظر رتبه بندی انتظار ارتقاء رتبه را نداشته باشید.

راه کار موتورهای جستجو را می توان به سه مرحله اصلی گروه بندی می شوند:

  • کشف
  • خزیدن و نمایه سازی
  • رتبه بندی

در مرحله کشف، آنها تمام صفحات وب در دسترس عموم را پیدا می کنند. سپس در هنگام خزیدن اطلاعات مورد نیاز خود را استخراج کرده و آن را به فهرست خود اضافه می کنند تا در طی فرآیند رتبه بندی بتواند توسط الگوریتم های رتبه بندی استفاده شود. وظیفه شما این است که اطمینان حاصل کنید که در طی این فرآیند، ربات های گوگل می توانند به وب سایت شما و بدون هیچ گونه مانعی دسترسی پیدا کنند یا خیر، و به آنها کمک کنید تا در سریع ترین زمان ممکن این کار را انجام دهند.

شما می توانید این کار را به صورت زیر انجام دهید:

  • بهینه سازی txt انجام دهید. Robots.txt فایلی است که به موتورهای جستجو دستورالعملی می دهد که در کدام صفحات یک وب سایت می توانند خزنده شوند.
  • بهینه سازی نقشه سایت XML وب سایت خود را انجام دهید. نقشه سایت کلیه صفحات موتورهای جستجوگر وب سایت را که باید درباره آنها بدانید لیست می کند.
  • یافتن و رفع هرگونه خطای خزیدن. می توانید از کنسول جستجوی گوگل برای یافتن و رفع خطاهای خزیدن استفاده کنید و ایندکس کردن را کارآمدتر و سریعتر کنید.

 

2- امنیت وب سایت

یکی از مهمترین فاکتورهای سئوی سایت رعایت امنیت وب سایت است. وب سایت هایی که دارای گواهی SSL هستند و تحت عنوان HTTPS پیوندهایی را فعال می کنند، از مزیت مقایسه ای نسبت به وب سایت های غیر ایمن برخوردار هستند. منظور از مزیت مقایسه ای، برابر بودن فاکتورهای دیگر سئو می باشد، وب سایتی است که HTTPS را فعال کرده باشد، در شرایط یکسان بالاتر از وب سایتی رتبه بندی می شود که ایمن نیست. اگر وب سایت شما هنوز HTTPS نیست، این کار را در اولویت قرار دهید.

امنیت سایت

3- دامین آتوریتی

دامین آتوریتی، که به مخفف DA نیز نامیده می شود، یکی از عوامل اصلی دررتبه بندی وب سایت شما درموتورهای جستجو است. مجوز دامنه یا دامین آتوریتی یک معیار است که توسط Moz، برای ارزیابی یک وب سایت در مقیاس 1- 100(100 بهترین و 1 بدترین)، ایجاد شده است. بنابراین میزان بالای دامین آتوریتی، رتبه بندی آن وب سایت را در موتورهای جستجو بهبود می بخشد. دامین آتوریتی به عنوان یک معیار مقایسه با سایت های مشابه و رقیب فاکتوری فوق العاده مهم محسوب می شود. بنابراین اگر شما امتیاز DA وب سایت خودتان را با سایت رقیب مقایسه کنید، مشاهده خواهید کرد که سایت با نمره DA بالاتر احتمالا در رتبه بندی موتور جستجو بالاترخواهد بود.

عوامل مهم در بهبود دامین آتوریتی

  • تمدید بلند مدت اعتباردامنه
  • لینک های خارجی باکیفیت
  • حذف لینک های اسپم و نامناسب
  • لینک سازی داخلی

 

4- بهینه سازی برای موبایل

یکی دیگر از فاکتورهای مهم سئوی سایت که در رتبه بندی موتورهای جستجو تأثیر می گذارد، بهینه سازی موبایل برای وب سایت شماست. جستجوی موبایل بیش از 60٪ از کل جستجوهای انجام شده توسط کاربران گوگل در هر ماه را تشکیل می دهد. وب سایتی که برای موبایل بهینه نشده باشد، در نتایج جستجوی تلفن همراه نمایش داده نمی شود و این قضیه احتمال دریافت هرگونه ترافیک از جانب تلفن همراه را برای وب سایت شما از بین می برد.

بهینه سازی موبایل

5- سرعت وب سایت

مدت زمان طولانی است که افزایش سرعت سایت، به یکی از مهمترین فاکتورهای سئوی سایت تبدیل شده است. گوگل روی این مساله وسواس دارد که صفحات شما سرعت بارگذاری بیشتری داشته باشد. داشتن یک وب سایت سریع برای کاربران شما نیز مناسب است. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که وب سایت های با سرعت کند باعث از بین رفتن مخاطبان شده و باعث دور شدن کاربران از آن سایت می شود.

برای افزایش سرعت سایت خود، به این این نکات اثبات شده توجه کنید:

  • نرم افزار وب سایت خود را به آخرین نسخه ارتقا دهید.
  • از افزونه caching استفاده کنید.
  • از آخرین نسخه PHP استفاده کنید (اگر در وردپرس هستید).
  • از هاست اختصاصی استفاده کنید ..
  • از خدمات CDN (شبکه تحویل محتوا) استفاده کنید.
  • تصاویر خود را بهینه و فشرده سازی کنید.
  • HTMLS ، CSS و JavaScript را بهینه و فشرده سازی کنید.

 

6- کیفیت محتوا

کیفیت مطالبی که در وب سایت خود منتشر می کنید مهمترین عامل رتبه بندی سئو سایت شماست. وقتی در مورد محتوایی صحبت می کنیم که به صورت آنلاین منتشر می شود، کیفیت با استفاده از این سه عامل اندازه گیری می شود:

  • منحصر به فرد بودن محتوا
  • قابلیت اطمینان (EAT)
  • ارتباط با مخاطب

 

منحصر به فرد بودن محتوا

هر مطلبی که در وب سایت شما منتشر می شود باید منحصر به فرد باشد و نه تکراری و کپی از آنچه در حال حاضر در وب سایت های دیگر موجود است. این بدان معنی است که انتشار مجدد مقاله ای از مستر ادز به دلیل جالب توجه بودن این مقاله (حتی اگر منبع را به درستی ذکر کرده باشید)، به رتبه وب سایت شما کمک نمی کند. گوگل می داند که مقاله خاص ابتدا در مستر ادز ظاهر شده است و مطلب شما را نادیده می گیرد. گوگل وب سایت شما را به این دلیل مجازات نمی کند، اما به  پاداش نیز نمی دهد. اما اگر همچنان محتوای تکراری را منتشر می کنید و محتوای منحصر به فرد خود را ندارید، این امر باعث می شود امتیاز شما شدیدا کاهش یابد و رتبه بندی در گوگل را بسیار دشوار کند.

 

قابلیت اطمینان (EAT)

موتورهای جستجو نمی خواهند در نتایج جستجوی خود محتوای غیرقابل اعتماد را نشان دهند. در مرحله رتبه بندی، آنها به دنبال سیگنال هایی هستند تا به آنها در شناسایی مطالب نوشته شده توسط شما، کمک کنند. این یک مفهوم جدید نیست، اما گوگل با افزودن آن به دستورالعمل های رتبه بندی کیفیت محتوا، اهمیت آن را بالا برده است.

آنچه شما برای بهبود EAT باید انجام دهید، موارد زیر است:

  • اطمینان حاصل کنید که هر صفحه دارای نویسنده است. می توانید زندگی نامه نویسنده را در انتهای هر صفحه با پیوندی به زندگی نامه نویسنده کامل اضافه کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که صفحه “درباره ما” توضیح می دهد که شما چه کسی هستید و چرا کسب وکار و متخصصان شما متخصص در یک خدمات خاص هستند.
  • هرگونه جوایز یا ذکر از وب سایتهای معتبر که می تواند اقتدار شما را اثبات کند را به نمایش بگذارید.
  • روی تبلیغ برند شخصی و شهرت نویسندگان خود سرمایه گذاری کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که وب سایت شما ایمن است.
  • سعی کنید مقالات خوبی را منتشر کنید که در منابع معتبر دیگر قبلا منتشر شده اند. بسته به موضوع سایت شما، می توانید از وب سایت های معتبر کمک بگیرید.
  • در صورت امکان، سعی کنید برای وب سایت و یا نویسندگان خود یک صفحه ویکی پدیا بدست آورید.
  • اگر محصولات یا خدمات را به صورت آنلاین می فروشید، مطمئن شوید که از سیاست حفظ حریم خصوصی و سیاست بازپرداخت برخوردار هستید.
  • در مقالات خود، مطالبی را به نقل از سایتهای معتبری مانند سایت های خبری، انجمن های بزرگ، و وب سایت های پیشرو در کسب وکار خود ذکر کنید.

محتوای با کیفیت

7- بررسی سئو سایت

سئو داخلی به عبارتی، تمام عوامل موجود در صفحه مربوط به عناصر وب سایت شما است. عوامل درون صفحه شامل تنظیم فنی، کیفیت کدهای سایت شما، محتوای متنی و تصویری و تجربه کاربری سایت شما هستند. از طرف دیگر، عوامل سئو خارجی مانند گرفتن بک لینک، توجه رسانه های اجتماعی و سایر فعالیتهای بازاریابی در خارج از وب سایت شما وجود دارد. اگر روی سئو خارج از صفحه تمرکز می کنید، بیشتر هدف شما باید این باشد است که لینک های بیشتری به  سمت سایت خود بدست آورید. هرچه پیوندهای مرتبط تری کسب کنید، رتبه شما در گوگل بالاتر خواهد رفت.

فاکتورهای مهم سئو داخلی

  • تولید محتوا با کیفیت
  • استفاده از URL مناسب
  • شروع عنوان با کلید واژه
  • عنوان پست خود را در یک تگ H1 قرار دهید
  • قرار دادن زیر عنوان در تگ H2
  • استفاده از محتوای چند رسانه ای
  • استفاده از کلمه کلیدی در پاراگراف اول
  • فعال سازی بخش نظرات
  • استفاده از لینک های خارجی
  • استفاده از لینک های داخلی
  • بهبود سرعت سایت
  • استفاده از مترادف کلمات کلیدی در متن
  • بهینه سازی تصاویر
  • از شبکه های اجتماعی استفاده کنید
  • تولید محتوای آسما خراش
  • زمان بازدید از سایت را افزایش دهید
  • بهینه سازی سایت برای تلفن های همراه

 

فاکتورهای مهم سئو خارجی

  • تولید محتوا براساس اصول سئو
  • عضویت در شبکه های اجتماعی
  • ایندکس کردن به صورت دستی
  • ایجاد بک لینک طبیعی
  • لینک سازی خارجی
  • بازاریابی بصری

 

8- تجربه کاربر

یکی از فاکتورهای سئوی سایت که توسط گوگل استفاده می شود، RankBrain است. RankBrain با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی برای رتبه بندی وب سایت ها بر اساس تجربه و رفتار کاربر عمل می کند. بنابراین، الگوریتم رتبه بندی، تمام فاکتورهای مورد بحث در این مقاله را در نظر می گیرد و همچنین از ورودی RankBrain قبل از تصمیم گیری نهایی استفاده می کند.

برخی از سیگنالهای مورد استفاده عبارتند از:

  • نرخ کلیک یا CTR، میزان افرادی است که بر روی یک قطعه جستجو که در SERPS نشان داده می شود کلیک می کنند.
  • اگر سیستم، الگویی را ایجاد کند که افراد بیشتری بر روی یک عبارت جستجوی خاص، کلیک کنند که در نتایج کمتر مورد توجه قرار گرفته است. الگوریتم ممکن است آن عبارت را درنتایج جستجو ارتقاء دهد.
  • وقتی کاربران بر روی عبارت کلیدی خاص شما کلیک می کنند، به وب سایت شما مراجعه می کنند ولی اگر بلافاصله به نتایج جستجو بازگردند، این یک نشانه است که آنها از آنچه می بینند خوشحال نیستند.
  • نرخ گزاف گویی نیز مانند مورد قبل است؛ واگر کاربران به وب سایت شما مراجعه کنند و سریعا آن را ترک کنند، نشانه این است که آنها اطلاعات مورد نظر خود را پیدا نکردند.

تجربه کاربر

9- هویت برند

هویت برند شما دقیقا همان گونه که هویت فردیتان، شما را از دیگران متمایز و منحصر به فرد می کند، مخصوص تجارت و کسب وکار شماست و نام شما را از سایر برندها متمایز می کند. طراحی هویت برند شما همان چیزی است که شرکت شما را شکل می دهد. به منظور طراحی دقیق و موثر هویت برند کسب وکار خود، می توانید از یک آژانس برندینگ کمک بگیرید. هویت برند مجموعه تمام عناصری است که یک شرکت ارائه می دهد تا تصویر مناسبی را به مصرف کننده خود نشان دهد. هویت برند با “تصویر برند” و “مارک تجاری” متفاوت است. اصطلاح برندسازی، به عملكرد بازاریابی در شکل دهی فعال، به یک برند مشخص اشاره دارد. هویت برند یکی از فاکتورهای سئوی سایت در سال 2019 نامیده شده است.

 

10- ایجاد بک لینک

وب سایت هایی که دارای بک لینک هستند و وب سایت های دیگر به آنها اشاره می کنند، از نظر گوگل برای کاربران مفید بوده  و معمولا پرطرفدار هستند و به همین دلیل سزاوار موقعیت بالاتر در نتایج جستجوی گوگل هستند. با گذشت زمان، مردم از این مزیت استفاده کردند و شروع به ایجاد صدها پیوند به وب سایتهای خود کردند و در نتیجه از کیفیت نتایج جستجوی گوگل کاسته شد. برای محافظت از شهرت برند و بهبود کیفیت نتایج، گوگل الگوریتم خود را تنظیم کرده و نحوه امتیازدهی به بک لینک ها را تغییر داد. بک لینک ها هنوز هم یکی از مهمترین فاکتورهای سئوی سایت هستند.

پیوندهایی که می توانند در رتبه بندی شما تأثیر بگذارند عبارتنداز:

  • وب سایتهای مورد اعتماد گوگل.
  • وب سایت هایی که تخصص، اقتدار و اعتماد به نفس را نمایش می دهند.
  • وب سایتهای مرتبط.
  • پیوندهایی که ویژگی nofollow ندارند.
  • پیوندهایی که در بدنه یک صفحه وب قرار دارند.
  • پیوندهایی که به طور طبیعی توسط وب مسترها اضافه شده اند و نتیجه تبادل لینک یا خرید لینک نیستند.

 بک لینک از فاکتورهای سئوی سایت

درباره‌ی مهرداد صادقی

همچنین ببینید

استراتژی بازاریابی اینترنتی

استراتژی بازاریابی اینترنتی و معرفی 9 روش برتر آن

استراتژی بازاریابی اینترنتی چیست؟ یک اصطلاح فراگیر برای بازاریابی محصولات و یا خدمات آنلاین است …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *