خانه / دسته‌بندی نشده / تبلیغات خاص چیست؟ بررسی هدف گذاری ها و انواع

تبلیغات خاص چیست؟ بررسی هدف گذاری ها و انواع

تبلیغات خاص یا تبلیغات هدفمند نوعی تبلیغات اینترنتی است که برای مخاطبینی با خصوصیات خاص آماده می شود. نوع تبلیغات خاص بر اساس نوع محصول یا سلیقه شخصی تبلیغ کننده برا اساس صفات و خصوصیات مخاطب هدف انتخاب می شود. این صفات می توانند جمعیتی باشند که بر نژاد، وضعیت اقتصادی، جنسیت، سن، سطح تحصیلات، سطح درآمد و اشتغال متمرکز شده و یا می توانند بر جنبه های روانی متمرکز باشند که براساس ارزش مصرف کننده، شخصیت، نگرش و عقاید مصرف کننده باشد. این فاکتورها همچنین می توانند متغیرهای رفتاری، مانند تاریخچه مرورگر، تاریخچه خرید و سایر فعالیتهای اخیر مصرف کننده باشد.

تبلیغات خاص روی صفات خاص متمرکز شده و مصرف کنندگانی که ترجیح قوی تری به یک محصول یا خدمات دارند به جای کسانی که علاقه ای به آن ندارند و ترجیحات آنها با ویژگی یک محصول مطابقت ندارد، پیام را دریافت می کنند و هدف قرار می گیرند. این نوع تبلیغات نرخ تبدیل را افزایش می دهد.

تبلیغات خاص

چرا تبلیغات خاص مهم است؟

فرم های سنتی تبلیغات، از جمله بیلبوردها، روزنامه ها، مجلات و رادیو، به تدریج با تبلیغات آنلاین جایگزین می شوند. فضای فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) طی سالهای اخیر متحول شده است، و در نتیجه تبلیغات خاص در کلیه بخش های ICT مانند وب و محیط های تلفن همراه گسترش یافته است. در تبلیغات نسل بعدی، اهمیت تبلیغات هدفمند به طور چشمگیری افزایش می یابد، زیرا در بسترهای ارتباطی منسجم این تبلیغات گسترش می یابد. با ظهور بسترهای آنلاین جدید، نیاز به تبلیغات خاص در حال افزایش است زیرا شرکت ها قصد دارند تبلیغات تلف شده را با استفاده از فناوری اطلاعات به حداقل برسانند.

شرکت ها به سرعت در حال توسعه قابلیت های تکنولوژیکی خود هستند که به آنها این امکان را می دهد که اطلاعات مربوط به کاربران وب را جمع کنند. با ردیابی و مشاهده آنچه کاربران در وب سایت ها بازدید می کنند، ارائه دهندگان خدمات اینترنتی می توانند مستقیما تبلیغاتی را نشان دهند که نسبت به ترجیحات مصرف کننده ایجاد شده است. بسیاری از وب سایت های امروزی از این فناوری های هدفمند برای ردیابی رفتار کاربران استفاده می کنند. از این رو تبلیغات خاص امروزه از اهمیت زیادی برخوردار شده است.

 

انواع تبلیغات خاص

1- ریمارکتینگ گوگل

ریمارکتینگ گوگل یا بازاریابی مجدد نوعی از تبلیغات خاص است که امروزه به وفور مورد استفاده قرار  می گیرد. در واقع کمپین های ریمارکتینگ گوگل نوعی از تبلیغات خاص است که در آن وب سایت ها از آدرس های IP رایانه هایی استفاده می کنند که به وب سایت های خود مراجعه کرده اند تا تبلیغات خود را به طور خاص به کاربرانی که قبلا در وب سایت خود بوده اند، آماده و ارائه دهند. شبکه نمایش گوگل هنگام جستجوی کلمات کلیدی مرتبط با یک محصول یا خدمات در موتور جستجو با بازاریابی مجدد می تواند تبلیغات هدفمند را بهبود ببخشد زیرا این تبلیغات قادر هستند محصولات یا خدماتی را که مصرف کنندگان قبلا در وب سایت تبلیغ کنندگان مشاهده کرده اند، در داخل تبلیغات بگنجانند.

گوگل از شبکه نمایشگر خود برای ردیابی آنچه کاربران به دنبال آن هستند و برای جمع آوری اطلاعات در مورد آنها استفاده می کند. هنگامی که کاربر به وب سایتی که از شبکه نمایش گوگل استفاده می کند می رود، کوکی را به گوگل ارسال می کند و گوگل از این طریق اطلاعاتی را در مورد کاربر، جستجوی او، جایی که در آن قرار دارد به وسیله آدرس IP پیدا می کند و سپس نمایه ای را در اطراف خود ایجاد می کند. این کار آنها را قادر می سازد تا به راحتی تبلیغات خاص را به کاربر اختصاص دهند.

به عنوان مثال:

اگر کاربر اغلب به وب سایت های شرکت های تبلیغاتی مراجعه کند، که قلم تبلیغاتی را می فروشند، گوگل داده هایی را از نظر سن، جنسیت، مکان و سایر اطلاعات جمعیتی و همچنین اطلاعات موجود در وب سایت های بازدید شده از کاربر جمع می کند. سپس در یک دسته از محصولات تبلیغاتی قرار می دهد. این کار به گوگل این امکان را می دهد که به راحتی تبلیغات را در وب سایت هایی که کاربر در مورد محصولات تبلیغاتی جستجو می کند، نمایش دهد. به این نوع تبلیغات، تبلیغات رفتاری نیز می گویند زیرا رفتار کاربر را ردیابی می کنند و تبلیغات را بر اساس صفحات قبلی مشاهده شده یا اصطلاحات جستجو شده کاربر نمایش می دهند.

ریمارکتینگ گوگل

2- هدف قرار دادن رسانه های اجتماعی

هدف قرار دادن رسانه های اجتماعی نوعی تبلیغات خاص است، که از ویژگی های هدف گذاری کلی مانند؛ هدف گذاری رفتاری، هدف گذاری اجتماعی و روانی استفاده می کند و اطلاعاتی را که مصرف کنندگان در هر بستر رسانه اجتماعی ارائه داده اند جمع آوری می کند. طبق تاریخچه کاربران رسانه، مشتریانی که به این موارد علاقه مند هستند، به طور خودکار توسط تبلیغات برخی محصولات یا خدمات مورد هدف قرار می گیرند.

به عنوان مثال، در فیس بوک اگر یک مشتری صفحات لباس را دوست داشته باشد، براساس آن صفحه، لایک هایی که می کند و منطقه ای که گفته است در آن زندگی می کنند، تبلیغات خاص را دریافت می کند، این به تبلیغ کنندگان اجازه می دهد تا مصرف کنندگان بسیار خاص را هدف قرار دهند، زیرا می توانند شهرها و علایق خود را براساس نیازشان مشخص کنند. رسانه های اجتماعی همچنین پروفایل هایی از مصرف کننده ایجاد می کنند. یکی از مشخصات کاربران برای یافتن علاقه آنها  میزان ” لایک ” کردن آنهاست. به طور کلی علاوه بر فیسبوک، از رسانه هایی نظیر اینستاگرام و توئیتر نیز می توان برای شناسایی مخاطبان خاص برای ایجاد تبلیغات خاص بهره برد.

3- تبلیغات تلویزیونی

تبلیغات تلویزیونی از مزیت دید، صدا، حرکت و رنگ برای ترغیب مشتری برای خرید از شما برخوردار است. این تبلیغات در صورت نیاز به اثبات چگونگی عملکرد محصول یا خدمات شما بسیار مفید هستند. تولید تبلیغات تلویزیونی و سپس خرید اسلات تبلیغاتی به طور کلی گران است. تبلیغات  تلویزیونی می تواند به مصرف کنندگان خاص که به تماشای یک مسابقه ورزشی یا فیلم های دلخواه خود، مشغول هستند، اختصاص داده شود. هدف گذاری با توجه به سن، جنسیت، موقعیت مکانی، یا علایق شخصی انجام می شود.

4- تبلیغات دستگاه های تلفن همراه

از اوایل دهه 2000، تبلیغات به صورت آنلاین و اخیرا در محیط تلفن همراه به شکلی گسترده رواج یافته است. تبلیغات خاص مبتنی بر دستگاه های تلفن همراه اجازه می دهد تا اطلاعات بیشتری درباره مصرف کننده در اختیار تبلیغ کننده قرار بگیرد. اطلاعاتی که نه فقط علایق آنها بلکه جزئیات مکان و زمان استفاده آنها از تلفن همراه را نیز شامل می شود. این به تبلیغ کنندگان این امکان را  می دهد که تبلیغاتی تولید کنند که بتواند متناسب با برنامه خود و در یک محیط در حال تغییر و خاص در ساعت مدنظر به کاربر ارائه شود. تبلیغات موبایل یکی از پربازده ترین انواع تبلیغات خاص است.

تبلیغات موبایل

انواع هدف گذاری برای تبلیغات خاص

1- محتوا و هدف گذاری متن

ساده ترین روش هدف گذاری، هدفگذاری محتوا یا متن است. این در شرایطی است که تبلیغ کنندگان بر اساس محتوای نسبی موجود، تبلیغات را در یک مکان خاص قرار می دهند. نام دیگری که مورد استفاده قرار می گیرد، تبلیغاتی با محتوا است، زیرا متن مورد نظر را مطابقت می دهد. این روش هدف گیری می تواند در رسانه های مختلف استفاده شود، برای مثال در یک مقاله آنلاین، در مورد خرید خانه یا یک بیمه نامه تبلیغاتی می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. این معمولا از طریق یک سیستم تطبیق تبلیغ انجام می شود که محتویات موجود در یک صفحه را تجزیه و تحلیل می کند یا کلمات کلیدی را پیدا می کند و یک آگهی مربوطه را ارائه می دهد، گاهی اوقات از طریق تبلیغات  پاپ آپ اینکار انجام می شود.

2- هدف گذاری فنی

هدفگذاری فنی برای تبلیغات خاص از طریق نرم افزار یا بررسی وضعیت سخت افزاری کاربر همراه است. نوع تبلیغات بسته به پهنای باند شبکه موجود کاربر تغییر می یابد، به عنوان مثال اگر کاربر در تلفن همراه خود باشد که ارتباط محدودی دارد، سیستم ارسال آگهی، نسخه ای از تبلیغ را نشان می دهد که برای سرعت انتقال سریعتر داده ها، کوچکتر شده است. سیستم های تبلیغاتی آدرس پذیر، تبلیغات را مستقیما براساس ویژگی های جمعیت شناختی، روانی یا رفتارهای مرتبط با مصرف کننده  به وی ارائه می دهند. بنابراین سیستم های تبلیغاتی آدرس پذیر، از صفات مصرف کننده به عنوان پایه ای برای انتخاب و ارائه تبلیغات استفاده کنند.

هدف گذاری فنی تبلیغات

3- هدف گذاری زمان

هدف گذاری زمان تبلیغات شامل دو بخش می شود:

  • زمان پخش تبلیغات (صبح، ظهر، عصر یا شب )
  • مدت زمان پخش تبلیغات ( 10 ثانیه، 20 ثانیه، 30 ثانیه و..)

هدف گذاری زمان یکی از مهمترین بخش ها برای آماده سازی تبلیغات خاص و هدفمند می باشد.

 

4- هدف گذاری جامعه شناسی

هدفگذاری جامعه شناسی بر ویژگی های مصرف کنندگان از جمله سن، جنسیت، حقوق و ملیت آنها متمرکز است. هدف این است که به طور خاص کاربران را هدف قرار دهیم. به عنوان مثال، هدف قرار دادن یک مرد با سن 18 تا 24 سال در فیس بوک با نشان دادن تبلیغات مربوط به علایق فردی وی، از این نوع هدفگذاری استفاده می کند و این تبلیغات می تواند به شکل تبلیغات بنر یا فیلم های تجاری ظاهر شود.

جامعه شناسی

5- هدف گذاری جغرافیایی و مبتنی بر موقعیت مکانی

این نوع تبلیغات شامل هدف قرار دادن کاربران مختلف بر اساس موقعیت جغرافیایی آنها است. آدرس های IP می توانند موقعیت مکانی کاربر را نشان دهند و معمولا می توانند مکان را از طریق کدهای ZIP منتقل کنند. سپس مکان ها در پروفایل های استاتیک برای کاربران ذخیره می شوند، بنابراین تبلیغ کنندگان می توانند بر اساس موقعیت جغرافیایی خود به راحتی این افراد را هدف قرار دهند. این نوع از تبلیغات هدفمند روی محلی سازی محتوا متمرکز است، به عنوان مثال کاربر می تواند با گزینه های فعالیت در منطقه، به عنوان مثال مکان هایی برای خوردن غذا، مغازه های اطراف و غیره را از شما جستجو کند. تبلیغات مبتنی بر این هدف گذاری ها، می تواند مشکلات مربوط به حریم شخصی کاربر را ایجاد کند.

6- هدفگذاری رفتاری

هدفمندی رفتاری حول فعالیت و اقدامات کاربران متمرکز است و در صفحات وب به راحتی حاصل می شود. اطلاعات مربوط به وب سایت های در حال مشاهده را می توان از داده کاوی جمع آوری کرد، که در تاریخچه جستجوی کاربران الگویی پیدا می کند. تبلیغ کنندگانی که از این روش استفاده می کنند معتقدند که تبلیغاتی تولید می کنند که بیشتر مورد توجه کاربران قرار بگیرد، بنابراین مصرف کنندگان پیشرو احتمالا  بیشتر تحت تأثیر آنها قرار می گیرند.

اگر یک مشتری اغلب به دنبال قیمت بلیط هواپیما بود، سیستم هدفمند این امر را تشخیص داده و شروع به نمایش تبلیغات مرتبط با وب سایت های غیر مرتبط مانند معاملات هواپیما در فیس بوک می کند. مزیت آن این است که می تواند منافع فردی را هدف قرار دهد.

هنگامی که یک مشتری از یک وب سایت بازدید می کند، صفحاتی که بازدید می کنند ، میزان زمانی که هر صفحه را مشاهده می کنند، پیوندهایی که بر روی آنها کلیک می کند، جستجوهایی که انجام می دهد و چیزهایی که با آنها تعامل دارد، به سایت ها اجازه می دهد تا آن داده ها را جمع کنند و برای یک ” نمایه ” برای آن کاربر ایجاد کند. هنگامی که بازدید کنندگان به یک سایت خاص یا شبکه ای از سایت ها با استفاده از همان مرورگر وب باز می گردند، می توان از آن پروفایل استفاده کرد تا بازاریاب ها و تبلیغ کنندگان بتوانند تبلیغات و پیام های آنلاین خود را در مقابل آن دسته از بازدیدکنندگان قرار دهند که سطح علاقه و قصد خرید بیشتری دارند.

هدف گذاری رفتاری

مزایای تبلیغات خاص

مزایا برای مصرف کنندگان

تبلیغات خاص باعث سودمندی مصرف کنندگان می شود زیرا تبلیغ کنندگان با استفاده از عادات خرید و مرور خود می توانند به طور موثری مصرف کنندگان را جذب کنند و این امر باعث می شود تبلیغات برای مشتریان آشکارتر و مفیدتر شود. داشتن آگهی هایی که به علایق مصرف کنندگان مربوط باشد، اجازه می دهد تا پیام به صورت مستقیم و از طریق نقاط  مؤثر دریافت شود. نمونه ای از تبلیغات خاص برای مصرف کنندگان این فایده را دارد که اگر کسی تبلیغی را برای چیزی شبیه به کالایی که قبلا به صورت آنلاین مشاهده کرده و به آن علاقه مند بوده است، در آن مشاهده کند، به احتمال زیاد آن را خریداری می کند.

مصرف کنندگان می توانند از موارد زیر برای تبلیغات خاص بهره مند شوند:

  • تحویل موثرتر محصول یا خدمات مطلوب به طور مستقیم به مصرف کننده با فرض صفات یا علایق مصرف کننده.
  • دریافت پیام هایی که مربوط به علاقه مصرف کننده است.

مزایا برای تبلیغ کنندگان

تبلیغ کنندگان نیز از تبلیغات خاص بهره مند می شوند، این تبلیغات باعث کاهش هزینه های منابع و ایجاد تبلیغات مؤثرتر از طریق جذب مشتری می شوند. تبلیغات خاص با کاهش تلفات تبلیغات، به تبلیغ کنندگان در کاهش هزینه های مربوط به  تبلیغات کمک می کنند. تبلیغات هدفمند توجه مصرف کنندگان را جلب می کنند  وهدف آنها بازده بیشتر سرمایه گذاری برای شرکت تبلیغ کننده می باشد. از آنجا که تبلیغات رفتاری، تبلیغ کنندگان را قادر می سازد راحت تر اولویت کاربر و عادت خرید را تعیین کنند، این تبلیغات برای مصرف کنندگان مناسب تر و مفید تر خواهد بود.

یک تبلیغ کننده به طرز زیر از ایجاد تبلیغات هدفمند سود می برد:

توسعه کمپین تبلیغاتی: با داشتن اطلاعاتی در مورد مصرف کننده، یک تبلیغ کننده می تواند تصمیم گیری های دقیق تری در مورد چگونگی برقراری ارتباط با آنها داشته باشد.

استفاده بهتر از بودجه تبلیغاتی: درک بیشتر مخاطبان هدف به تبلیغ کننده این امکان را می دهد که با اتخاذ یک شیوه تبلیغاتی مناسب به نتایج بهتری دست پیدا کنند.

افزایش بازده سرمایه گذاری: تبلیغات هدفمند نتایج خوبی را برای تبلیغاتی با هزینه های پایین تر به همراه می آورد و بازده بالایی دارند.

 

معایب تبلیغات خاص

معایب برای مصرف کنندگان

تبلیغات خاص نگرانی های مربوط به حریم خصوصی را بالا می برد. تبلیغات هدفمند با تجزیه و تحلیل فعالیت های مصرف کنندگان از طریق سرویس های آنلاین مانند کوکی ها و داده کاوی انجام می شود، که هر دو می توانند برای حفظ حریم خصوصی مصرف کنندگان مضر باشند. بازاریابان، فعالیت آنلاین مصرف کنندگان را برای فعالیت های تبلیغاتی هدفمند مانند برنامه نویسی و سئو تحقیق می کنند. تبلیغات خاص با هدف افزایش ارتباط تبلیغات با خریداران بالقوه، تبلیغاتی برای مصرف کنندگان مشخص در مراحل حساس در فرآیند تصمیم گیری برای خرید ارسال می کنند. این به طور بالقوه آگاهی مصرف کننده از گزینه های دیگر را محدود می کند و او را در معرض انتخابی غیر منطقی قرارمی دهد.

معایب برای تبلیغ کنندگان

هدف گذاری تبلیغات روشی نیست که یک شبه انجام شود، برای تجزیه و تحلیل رفتار مصرف کنندگان، به زمان و تلاش نیاز است. این کار هزینه های بیشتری نسبت به فرآیندهای تبلیغاتی سنتی دارد. از آنجا که تبلیغات خاص، اثربخش تر می باشد، صرف زمان و هزینه همیشه ضرر ندارد اما مواردی وجود دارد که تبلیغ کنندگان سود مورد انتظار را دریافت نکرده اند. تبلیغات خاص محدود به مصرف کنندگان است، تبلیغ کنندگان همیشه آگاه نیستند که مصرف کنندگان نظر و خریدهای خود را تغییر می دهند یا خیر.

تبلیغات خاص

اثربخشی تبلیغات خاص

هدف گذاری تبلیغات و ایجاد تبلیغات خاص باعث افزایش اثربخشی تبلیغات می شود. تلفات ایجاد شده از طریق ارسال تبلیغات به مصرف کننده هایی که احتمال خرید آنها کم است، با اجرای تبلیغات هدفمند از بین می رود و این رویه سبب کاهش هزینه های تبلیغاتی می شود.

اگرچه تاثیر تبلیغات خاص عمدتا بر روی افراد هدفمند متمرکز است، اما تاثیر آن بر کسانی که هدف قرار نمی گیرند نیز نمایان است. مخاطبان ناخواسته آن غالبا تبلیغاتی را مشاهده می كنند كه در گروه های دیگر قرار دارد و تصمیم گیری در مورد تبلیغات و حتی برند و شركت موجود در پشت آگهی را شروع می كنند، این داوری ها ممكن است بر رفتار مصرف كننده آینده تأثیر بگذارد.

طی تحقیقاتی در رابطه با اثر بخشی تبلیغات خاص مشخص شد:

  • روی این تبلیغات به طور متوسط ​​2.7 برابر بیشتر از سایر تبلیغات برای آماده سازی هزینه می شود.
  • نرخ تبدیل این تبلیغات برای کاربرانی که روی آن کلیک می کنند، دو برابر بیشتر از سایر تبلیغات است.
  • مطالعات دیگر نشان داده که تبلیغات هدفمند، حداقل براساس جنسیت، مؤثر نیستند.

تحقیقات نشان می دهد که بازاریابی محتوا در سال 2015، چیزی حدود 3 برابر بیشتر از بازاریابی بین المللی بازدهی داشته است در شرایطی که 60 % درصد هزینه کمتری دارد. این آمار نشان می دهد چگونه توانایی تبلیغ برای مصرف کنندگان هدفمند در حال تبدیل شدن به راهی ایده آل برای بالابردن بازده تبلیغات است.

اثربخشی تبلیغات

_____________________________________________________________

همچنین در زمینه ی تبلیغات میتوانید مقالات زیر را مطالعه نمایید:

  1. تبلیغات در گوگل
  2. تبلیغات ویدیویی
  3. تبلیغات رایگان
  4. تبلیغات خلاقانه
  5. تبلیغات فرهنگی
  6. تبلیغات سه بعدی
  7. تبلیغات پاپ آپ
  8. تبلیغات سیاسی
  9. تبلیغات شبکه های اجتماعی

درباره‌ی مهرداد صادقی

همچنین ببینید

تبلیغات سه بعدی

تبلیغات سه بعدی چیست؟ بررسی 8 مزیت این تبلیغات

تبلیغات سه بعدی (3D)، یک لایه 3 بعدی و تعاملی را به تبلیغات معمولی 2 …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *